بررسی تطبیقی عصمت حضرت آدم (ع) از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و فخر رازی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشهد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی مشهد، ایران

چکیده

عصمت انبیاء یکی از مبانی اعتقادی مشترک بین مسلمانان است؛ اما در مورد زمان، گستره و مفهوم آن، اندیشمندان مکاتب مختلف کلامی، دیدگاه یکسانی ندارند. آیات زیادی در قرآن کریم به مسئله عصمت انبیا پرداخته و برخی از آیات نیز موهم عدم عصمت انبیا می‌باشد. از آن میان، مسئلهٔ «هبوط» و «عصمت» حضرت آدم در میان مفسران و متکلمان مسلمان همواره مورد مناقشه بوده است. این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال است که دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی و فخر رازی (به نمایندگی از دو مکتب کلامی متفاوت شیعه و اشاعره) نسبت به آیات مرتبط با عصمت حضرت آدم (ع) چگونه است؟ وجوه اشتراک و افتراق دو دیدگاه چیست؟ یافته‌های این پژوهش نشانگر همسویی دو مفسر علی‌رغم اختلاف نگرش‌های کلامی است و وجوه افتراقِ دو دیدگاه، در این مسئله، بسیار نادر است. از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی این ماجرا در زمانی اتفاق افتاده که نبوت تشریعی وجود نداشته و نهی در آیه هم ارشادی بوده و آن حضرت نیز مرتکب ترک اولی شده است که به مقام عصمت ایشان خدشه‌ای وارد نمی‌کند. در مقابل فخر رازی معتقد است که حضرت آدم (ع) مرتکب معصیت شده است و البته این معصیت مربوط به قبل از بعثت و نائل‌شدن به مقام نبوت بوده است و اشکالی ندارد. این پژوهش، به بررسی و تحلیل دلایل دو مفسر پرداخته و رأی برگزیده را پیش رو نهاده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of Adam's infallibility From the point of view of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhr Razi

نویسندگان [English]

  • mojtaba noruzi 1
  • Mohammad Ali Keihani 2
1 Assistant Professor of Quran and Hadith Sciences, Mashhad University of Quranic Sciences and Education
2 Master's student, Faculty of Quranic Sciences, Mashhad, Iran
چکیده [English]

The infallibility of the prophets is one of the common beliefs among Muslims; But regarding its time, scope and meaning, thinkers of different theological schools do not have the same point of view. Many verses in the Holy Qur'an deal with the issue of the infallibility of the prophets, and some verses also imply the infallibility of the prophets. Among them, the issue of "decline" and "infallibility" of Prophet Adam has always been disputed among Muslim commentators and theologians. This research, with a descriptive-analytical method, seeks to answer the question, what is the view of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhr Razi (representing two different theological schools, Shia and Ash'arite) regarding the verses related to the infallibility of Prophet Adam (PBUH)? What are the similarities and differences between the two views? The findings of this research indicate the alignment of the two commentators despite the difference in theological attitudes, and the differences between the two viewpoints are very rare in this issue. From Ayatollah Javadi Amoli's point of view, this incident happened at a time when there was no legislative prophecy, and the prohibition in the verse was also instructive, and the Holy Prophet also committed the first abandonment, which does not harm his infallibility. On the other hand, Fakhr Razi believes that Adam (PBUH) committed a sin, and of course, this sin was related to before he was sent and attained the position of prophethood, and there is nothing wrong with it. This research has examined and analyzed the reasons of two commentators and presented the selected opinion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innocence
  • Hazrat Adam (pbuh)
  • Paradise
  • Satan
  • Javadi Amoli
  • Fakhr Razi