دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53176120210823A comparative study of the authority of " Khabar wahed" in interpretation, from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Maarefatبررسی تطبیقی حجیت خبر واحد در تفسیر، از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و آیت الله معرفت924145375FAسیدمحمد نقیبدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران.مریم بهمنطلبه سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی، جامعه الزهرا (س)،قم، ایران، (نویسنده مسؤول).Journal Article20210821حجیت خبر واحد در تفسیر همواره در میان دانشمندان قرآنی مطرح بوده است. با توجه به هماهنگی نظر مفسران در مورد حجیت روایات آحاد محفوف به قرائن قطعی، اختلاف بین دانشمندان در مورد روایات آحاد معتبر ظنی جاری است. این نوشتار با روش کتابخانهای در صدد پاسخ به این سوال است که دیدگاه آیت الله جوادی آملی و آیت الله معرفت در مورد حجیت استفاده از روایات آحاد در تفسیر چگونه است؟ با بررسی منابع مشخص شد که طبق نظر آیت الله جوادی آملی در مواردی از تفسیر علاوه بر قطع و یقین مظنه خاص هم رهگشاست؛ ازجمله کلام معصوم حتی به صورت خبر واحد و بدون قراین قطعآور در مسائل عملی و فرعی حجت است، اما در بخش معارف اعتقادی ظن و گمان اعتبار ندارد و باید به قطع دست یافت. اما در دیدگاه آیت الله معرفت اعتبار خبر واحد ثقه فقط مخصوص فقه و احکام شرعی نیست و اعتبار عام دارد و در تفسیر قرآن و سایر موارد حجیت دارد.حجیت خبر واحد در تفسیر، همواره در میان دانشمندان علوم قرآنی مطرح بوده است. با توجه به هماهنگی نظر مفسران در مورد حجیت روایات آحاد محفوف به قرائن قطعی، اختلاف بین دانشمندان در مورد روایات آحاد معتبر ظنی جاری است. این نوشتار با روش توصیفی-تطبیقی، درصدد پاسخ به این سؤال است که دیدگاه آیتالله جوادی آملی و آیتالله معرفت، در مورد حجیت استفاده از روایات آحاد در تفسیر چگونه است؟ با بررسی منابع، مشخص شد که طبق نظر آیتالله جوادی آملی؛ در تفسیر احکام عملی علاوه بر قطع و یقین، مظنه خاص هم رهگشاست؛ بنابراین کلام معصوم حتی بهصورت خبر واحد و بدون قراین قطعآور در مسائل عملی و فرعی حجت است، اما در بخش معارف اعتقادی ظن و گمان اعتبار ندارد و باید به قطع دستیافت. در دیدگاه آیتالله معرفت؛ اعتبار خبر واحد ثقه، فقط مخصوص فقه و احکام شرعی نیست و اعتبار عام دارد و در تفسیر قرآن و سایر موارد حجیت دارد.https://www.olomquran.ir/article_145375_7f7a8b8d03fc097c8913c424050810ec.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53176120210823Comparative study of the introduction of Tasnim's commentary by Ayatollah Javadi Amoli with other interpretations of the Qur'an to the Qur'anبررسی تطبیقی مقدمۀ تفسیر تسنیم آیتالله جوادی آملی با دیگر تفاسیر قرآن به قرآن4675145376FAعلی رضا فخاریدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانفرزین حبیب زادهدانش آموخته رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران، (نویسنده مسؤول).Journal Article20210821Introduction to the interpretations of the Holy Quran is one of the most important ways to achieve the method of interpretation as well as the principles and specific views of the commentator. What makes it necessary to study and reflect on the introductions of the Qur'anic commentaries and convey the views of the commentators accurately to the reader, is the commentator's attention to some Qur'anic issues and narration in the introduction and its relationship with his interpretive method. The present study has been written with the aim of examining and analyzing the introduction of Tasnim's commentary by Ayatollah Javadi Amoli and other interpretations of the Qur'an to the Qur'an, with a comparative approach and using an analytical and descriptive method. The result of this research showed that each of the introductions of Qur'anic interpretations to the Qur'an that have been written in the contemporary period, firstly, there are differences in the expression of interpretive topics, Qur'anic subjects and related sciences in them and Secondly, it seems that the topics and issues stated in these introductions are almost formulated and formulated in a way that guides the reader through the interpretive method of the Qur'an to the Qur'an and its methods In the meantime, the introduction of Tasnim's commentary has the characteristics of a comprehensive introduction because it has interpretive and Qur'anic issues and also the contents presented in it clearly express the method of the commentatorمقدمۀ تفاسیر قرآن کریم، یکی از مهمترین راههای دستیابی به شیوۀ تفسیری و نیز مبانی، اصول و دیدگاههای خاص مفسّر است. آنچه مطالعه و تأمّل در مقدمههای تفاسیر قرآن را ضروری مینماید و دیدگاههای مفسران را به نحوی دقیق به خواننده منتقل میکند، توجه مفسر به برخی موضوعات قرآنی و روایی در مقدمه و رابطۀ آن با روش تفسیری وی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل مقدمۀ تفسیر تسنیم آیتالله جوادی آملی و دیگر تفاسیر قرآن به قرآن، با رویکرد تطبیقی و با بهرهگیری از روش تحلیلی و توصیفی به نگارش درآمده است. نتیجۀ این تحقیق نشان داد که هر یک از مقدمههای تفاسیر قرآن به قرآن که در دورۀ معاصر نوشته شدهاند، اولاً اختلافنظرهایی در بیان مباحث تفسیری، موضوعات قرآنی و علوم مرتبط با آن در آنها وجود دارد و ثانیاً به نظر میرسد که موضوعات و مسائلِ بیانشده در این مقدمهها، تقریباً به نحوی تنظیم و تدوین شدهاند که خواننده را به روش تفسیری قرآن به قرآن و شیوههای آن رهنمون میسازد. در این میان، مقدمۀ تفسیر تسنیم از آن جهت که متضمّن مباحث تفسیری و قرآنشناسانۀ توأم است و همچنین مطالبِ ارائهشده در آن، به روشنی بیانگر روش مفسّر و متناسب با روش تفسیری ایشان به نگارش درآمده است، از خصوصیات یک مقدمۀ جامع برخوردار است.https://www.olomquran.ir/article_145376_43abfecb7b760455684db55a4883f68f.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53176120210823Examining the status of consultation with women in the Qur'an and hadiths with emphasis on the interpretations of contemporary commentatorsبررسی جایگاه مشورت با زنان در قرآن و روایات با تأکید بر تفاسیر مفسّران معاصر فریقین (المنار- فی ظلال القرآن- المیزان- تسنیم)5574145378FAزهرا دیانی دردشتیدانش آموخته دکترای رشته علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)شهرری، تهران، ایرانJournal Article20210405Consultation in the religion of Islam and the biography of the Imams (as) is of special importance. The Holy Qur'an advises Muslims to consult in personal, family and social affairs, and considers consulting as one of the prominent characteristics of Muslims, and warns them against the tyranny of opinion. In this article, the dimensions of consultation in the Qur'an and the narrations of the Infallibles (AS) from the point of view of contemporary commentators of the two sects (Rashid Reza in Al-Manar and Sayyid Qutb in Fi Zelal Al-Quran from contemporary Sunni commentators and Allameh Tabatabai in Al-Mizan It is studied by descriptive-analytical and comparative methods and deals with the position of consultation in Islam and examines the narrations forbidding consultation with women. In this regard, it has been concluded that from both points of view in Islam, consultation with women, like men, is approved if they have the opinion, experience and piety in the matters being consulted, and the narrations forbidding consultation are not absolute and special cases And the order to consult does not include items that have a text and ruling in the Qur'an.مشورت در دین اسلام و سیرهی ائمه معصومین (ع)، اهمیّت ویژهای دارد. قرآن کریم، مسلمانان را به مشورت در امور فردی، خانوادگی و اجتماعی توصیه میکند و مشورت کردن را یکی از خصوصیات بارز مسلمین دانسته و آنها را از استبداد رأی بر حذر میدارد. در این نوشتار، ابعاد و جایگاه مشورت در قرآن و روایات معصومین (ع)، و همچنین روایات منع مشورت با زنان از دیدگاه مفسّران معاصر فریقین (رشیدرضا در المنار و سیّدقطب در فی ظلال القرآن از مفسّران معاصر اهل تسنّن و علامه طباطبایی در المیزان و آیتالله جوادی آملی در تسنیم از مفسّران معاصر شیعه) با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. از رهگذر این بررسی تطبیقی، این نتایج به دست آمده است که از دیدگاه مفسران فریقین، در اسلام مشورت با زنان همچون مردان، در صورتیکه صاحب رأی، تجربه و تقوا در امور مورد مشورت باشند، مورد تأیید است و روایات منع مشورت، مطلق نبوده و موارد خاصی را در بر میگیرد و امر به مشورت، شامل مواردی که دارای نص و حکمی در قرآن است، نمیباشد.https://www.olomquran.ir/article_145378_416102c1831e2107623cdbfb70916928.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53176120210823A Comparative Study of the Miracles of Surah Kawthar with Emphasis on the Expressive Miracle from the Viewpoint of Allameh Javadi Amoli and Fakhr Raziبررسی تطبیقی وجوه اعجاز سوره کوثر با تأکید بر اعجاز بیانی از دیدگاه علامه جوادی آملی و فخر رازی7598145385FAلیلا یوسفیطلبه سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی، جامعه الزهرا(س)، قمJournal Article20211101The Qur'an is the eternal miracle of the Prophet Muhammad (PBUH) and the plan of life and the book of guidance for the worlds, and it has many aspects of miracles that can only be achieved by contemplation. Today, due to the fact that many doubts are raised by Orientalists and some intellectuals and atheists about the miracle of the Qur'an; It is necessary to protect the unity of the Qur'an and Islam by explaining the miraculous aspects of the Qur'an, with sound reasons, and for everyone to believe in its supernaturalness so that doubts do not weaken their beliefs. In this article, by studying printed and electronic sources, a comparative study of the miraculous aspects of Surah Kowsar from the point of view of Allameh Javadi Amoli, the great Shiite commentator, and Fakhr Razi, one of the popular commentators, has been done. And the Sunnis will achieve the miraculous aspects of this surah, including the unseen news in the surah and the wonderful eloquence and rhetoric that has brought Arab writers to their knees throughout history; Therefore, the inability of human beings to confront the Qur'an was also proven, and the legitimacy of the prophethood of the Prophet of Islam and the divine teachings was further explained.قرآن، معجزه جاوید حضرت محمد(ص) و برنامهی زندگی و کتاب هدایت جهانیان است و دارای وجوه اعجاز متعددی است که فقط با تدبر و تفکر میتوان به آن دستیافت. امروزه با توجه به اینکه شبهات فراوانی از سوی مستشرقان و برخی روشنفکران و ملحدان بر اعجاز قرآن وارد میشود، ضرورت مییابد تا با تبیین جوانب اعجاز قرآن با دلایل متقن، از کیان قرآن و اسلام حراست شود و همگان، خارقالعاده بودن آن را باور کنند تا شبهات، اعتقادات ایشان را سست ننماید. در این نوشتار سعی شده تا با مطالعهی منابع چاپی و الکترونیکی، به بررسی تطبیقی وجوه اعجاز سورهی کوثر از دیدگاه علامه جوادی آملی مفسر بزرگ شیعه و فخر رازی از مفسران عامه پرداخته شود که درنهایت توانسته، با اتفاقنظر علمای شیعه و اهل سنت، به وجوه اعجاز این سوره؛ ازجمله اخبار غیبی موجود در سوره و فصاحت و بلاغت شگرف آنکه در طول تاریخ، ادیبان عرب را بهزانو درآورده، دست یابد. بنابراین به دنبال آن، ناتوانی بشر از هماوردی با قرآن نیز اثباتشده و حقانیت نبوت پیامبر و دین اسلام و معارف الهی، بیش از پیش تبیین گردیده شد. https://www.olomquran.ir/article_145385_e9837c98e231b7fa4dc565b6a105b6a7.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53176120210823Critique of Dr. Mojtahed Shabestari's view that the Qur'an is man-made, based on the views of Ayatollah Javadi Amoli (Dam Azza)نقد شبهه دکتر مجتهد شبستری مبنی بر بشری بودن قرآن کریم با تکیه بر آراء آیت الله جوادی آملی (دام عزه)99119150063FAآمنه شهبازیدانش آموخته سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآن، جامعة الزهرا (س)، قم، ایران.Journal Article20211115One of the old doubts about the Qur'an is its human suspicion that it has received an answer in every age. The present age is no exception to this story and demands its proper answer. Mujtahid Shabestari, with a modernist view that comes from philosophical hermeneutics, claims that the Qur'an is the word of the Prophet both in appearance and word and in meaning. Ayatollah Javadi Amoli, on the other hand, has given many answers to such a view; the present research, in a library method, in the method of description and analysis, has expressed Shabestari's claim by mentioning its arguments and has criticized it based on the views of Ayatollah Javadi Amoli and has come to the conclusion that the challenge of challenging the Qur'an and the weakness of the basis is one of the most important evidences of refuting this suspicion.<br /><br /><br /><br />Keywords: Quranic Doubt, Quran, Word of God, Humanity of Quran, Ayatollah Javadi Amoli, Dr. Mojtahed Shabestari.مجتهد شبستری با نگاهی نواندیشانه که برآمده از هرمنوتیک فلسفی است مدعی است قرآن هم از جهت لفظ و هم از جهت معنا کلام پیامبر است؛ زیرا اگر قرآن کلام خدا باشد برای بشر قابل فهم نیست. در مقابل آیت الله جوادی آملی پاسخ های فراوانی به چنین دیدگاهی داده است؛ زیرا بی پاسخ ماندن این شبهه اعجاز قرآن را زیر سؤال برده، به انکار نبوت و در پی آن به هدم دین می انجامد. پژوهش پیش رو با روشی داده بنیان به شیوه توصیف و تحلیل، مدعای شبستری را با ذکر ادله آن بیان نموده و با تکیه بر آراء آیت الله جوادی آملی به نقد آن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که بی پاسخ ماندن تحدّی قرآن از مهمترین شواهد حاکی از ابطال این شبهه است. <br /><br /><br /><br />کلید واژگان: شبهه قرآنی، محصول وحی، قرآن کلام خدا، بشری بودن قرآن، قرآن کلام پیامبر، آیت الله جوادی آملی، دکتر مجتهد شبستری.https://www.olomquran.ir/article_150063_122d66789d483dc19607263241c1a4dc.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53176120210823Proving the emotion of Waw "and success in science" by deciphering the words of Fakhr Razi and criticizing the literary reasons of Al-Tamheed and Tasnimاثبات عاطفه بودن واو «و الراسخون فی العلم» با رمزگشایی کلام فخر رازی و نقد دلایل ادبی التمهید و تسنیم120138145386FAربابه کریمیطلبه سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی، جامعه الزهرا(س)، قمJournal Article20211022Commentators and scholars on the meaning of "waw" "واو" in the verse:<br /> " وَ الرّاسخون فِی العِلم " have reached two different conclusions. Some consider Waw to be an "Estinafiyeh" meaning the initiator of a new sentence, and a group consider "Atefah" to be relevant to the previous sentence, each of whom has argued his claim for verbal and literary reasons. Among the commentators who have spoken about this are Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Maarefat. The two have reached two different conclusions about "Waw" by criticizing Fakhr Razi's theory and by stating theological and literary arguments. Ayatollah Javadi Amoli says Waw is" Estinafiyeh", but according to Ayatollah, Maarefat Waw is a "Atefah". The present article has tried to study the views of Ayatollah Javadi and Ayatollah Maarefat with an analytical-descriptive method and also to critique their perception from Fakhr Razi's point of view. Secondly, by accepting the emotion "Atefah" of "waw", to present different reasons from the arguments of Ayatollah Maarefat.مفسران و صاحبنظران در معنای «واو» در آیه «<strong>والراسخون فی العلم</strong>» به دو نتیجه متفاوت رسیدهاند. گروهی «واو» را استینافیه و گروهی عاطفه میدانند و هر یک با دلایل کلامی و ادبی بر مدعای خود استدلال کردهاند. ازجمله مفسرانی که در این باره سخن گفتهاند، آیتالله جوادی آملی و آیتالله معرفت هستند. این دو، با نقد و بررسی نظریهی فخر رازی و با بیان ادله کلامی و ادبی، به دو نتیجه متفاوت در بارهی «واو» رسیدهاند. آیتالله جوادی آملی «واو» را استینافیه میدانند و اما از نظر آیتالله معرفت، «واو» عاطفه است. مقاله حاضر با روش تحلیلی- توصیفی، تلاش کرده تا با تطبیق نظرات آیتالله جوادی و آیتالله معرفت، اولاً برداشت هر دو مفسر از دیدگاه فخر رازی را نقد و بررسی کند و ثانیاً با پذیرش عاطفه بودن «واو»، دلایلی متفاوت از ادله آیتالله معرفت ارائه نماید.https://www.olomquran.ir/article_145386_41afd560efabc98783ce1dd0f0da7b7c.pdf