دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53172420180121Semantic delicacy of similar verses (Ayate Motashabehin) the Qur'anic structure, reviewing and comparing the view of Fadhil al-Samarra'i with the past scientists - studying the story of Musa (AS) in the Al-Naml and Al-Qesas surasبررسی تطبیقی دیدگاه فاضل سامرایی با قدما در نقد مخالفان اعجاز ادبی با تاکید بر ظرافت های معنایی آیات متشابه در قصص53884429FAJournal Article20170729The rhetoric scholars of Quran and Fans miracle of expression, using the achievements of the new sciences of linguistics, always seek to receive the semantic delusions of the Qur'an. Similar verses of the Qur'an, which, in the opinion of the scholars of expression, contain semantic development, is One of the arguments opponents literary miracle of the Qur'an. This article examines the views and methods of Fadhil Saleh al-Samarra'i in rejecting the doubts of the miraculous opponents, relying on the stories of the Qur'an, which is a comprehensive showcase of its literary aesthetics, and refers to a range of semantic delicacies. he used 2 syntax and rhetorical sciences to explain his vision specially to explain the similar verses. By examining the story of Moses (a) in the two books of Al-Taabir al-Qora'ani and lamasato bayanehi, it is clear that his view is based on the same divisions and structure as had been posited in similar verses in the past. Samarraee, after selecting the previous views, has added some points that are more relevant to the atmosphere governing the surah or the context of the verses and, accordingly, does not believe in the repetition of the verbal in the Qur'an.دانشمندان علم بلاغت و شیفتگان اعجاز بیانی قرآن، با بهره گیری از دستاوردهای علوم جدید زبانشناسی همواره به دنبال دریافت ظرافتهای معنایی قرآن هستند. آیات متشابه قرآن که از نظر علمای بیان حاوی توسعه معنایی است، از جمله ادلۀ مخالفین اعجاز ادبی است. این مقاله به بررسی دیدگاه و روش فاضل صالح السامرایی در رد شبهه مخالفین اعجاز با تکیه بر قصص قرآن که جلوهگاه زیباییهای ادبی آن است پرداخته و به گسترۀ ظرافتهای معنایی آن اشاره داشته است. وی در تبیین آراء خود از دو نحو و بلاغت به صورت کاربردی استفاده نموده و به توجیه آیات متشابه پرداخته است. با بررسی داستان موسی (ع) در دو کتاب «التعبیر القرآنی» و «لمسات بیانیه» روشن میگردد که دیدگاه وی بر اساس همان تقسیمات و ساختاری است که قدما در آیات متشابه مطرح کرده بودند بهخصوص در کتابهای ملاک التاویل غرناطی و البرهان کرمانی. سامرایی پس از گزینش نظرات پیشینیان، نکاتی را اضافه نموده که بیشتر به فضای حاکم بر سوره یا سیاق آیات مرتبط است و بر این اساس معتقد به تکرار لفظی در قرآن نمیباشد. https://www.olomquran.ir/article_84429_feb28dc4fe87d7526b7e51be20188812.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53172420180121Infallibility of prophets based on matching with the word of wisdom(hekmat) and critique
Qur'anic doubtsﻋﺼﻤﺖ پیامبران بر اساس تطبیق با واژه ﺣﮑﻤﺖ در قرآن کریم396884430FAJournal Article20170830Innocent, or the absolute immunity of the sins committing and assignment of the will of God to this work, is an indicator of God's chosen ones, without that, the purpose of the prophets coming and creation will not be realized, because man cannot walk in the direct way and reaches the destination without the use of revelation and innocent words. This is one of the most essential requirements of prophethood and Imamate and one of the important issues of theology, which is strong proof for scholars and intellectuals and it is obligatory for all people to obey the innocent words, conduct and confirmation, and there is no excuse for anyone, because the innocent knowledge is from divine revelation, hence, no one can achieve infallibility through acquisition, for this reason, those who have such a science have divine insights, and they are guided in the way and have the proof, and with such an insight they have the capacity and guidance and security. Therefore, it is possible to reach these officials with infidelity and cancel these officials without an infidelity. So, the explanation of this issue and its examination based on the application of the word of wisdom, opens the door to the facts and removes the doubts about the divine prophets, and shows that despite the differences in views about the infallibility of the divine electors, from the Quran, narratives and many other reasons, their absolute infallibility is proven and appears like the sun, because the granting of the commandment and knowledge from God to them is not mixed up with doubt, nor mixed with ignorance, and wisdom is against the evil desires and the ignorance, because the divine leaders have wisdom, then they are generally out of evil desires.عصمت یا همان مصونیت مطلق از ارتکاب معاصی و تعلّق ارادهی خداوند بر این امر، شاخصه برگزیدگان الهی است که بی آن، هدف بعثت و غایت خلقت تحقّق نمیپذیرد، زیرا آدمی را یارای آن نیست که بدون بهره گیری از وحی و تبیین معصوم، ره به سر منزل مقصود برد و طریق هدایت پیماید. این موضوع که از ضروریترین شروط نُبوّت و امامت و یکی از مسائل مهم کلامی است به صاحب منصبان الهی که زبانهای گویای پروردگار در میان خلق و حکمایی مؤدّب به حکمت اویند، چنان حجّیتی اعطاء میکند که علاوه بر قطع عذر مردم، اطاعت مطلق از قول و فعل و تقریر معصوم را ایجاب مینماید، زیرا خمیر مایه چنین موهبتی، مأخوذ از علم حقّ است، از این رو کسی نمیتواند از راه اکتساب به عصمت دست یابد و بدین دلیل، منتخبین به بهرهمندی از چنین علمی از جانب پروردگار دارای بینش و بصیرتی الهی هستند، چنان که گویی بر هدایت و بیّنه سوارند و در کنف چنین بصیرتی است که ایشان دارای شرح صدر و مقام اهتداء و امنیت هستند. بنا براین نایل شدن به مقامات الهی، مرهون عصمت و نفی آن به منزله انتفاء این مناصب خواهد بود. از این رو تبیین این موضوع و بررسی موضوعی آن بر اساس تطبیق با واژه ﺣﮑﻤﺖ، بابی به سوی حقایق و رفع شبهات در بارهی انبیای مکرّم الهی میگشاید و نشان میدهد با وجود اختلاف آرا حول عصمت اصفیای الهی، کلام وحی و روایات معصومان (ع) و براهین دیگر، عصمت مطلق ایشان را چون آفتاب، نمایان میکند؛ زیرا اعطای حکم و علم از جانب خدا به ایشان، نه آمیخته به تردید است و نه آمیخته به جهل، و حکمت مقابل هوی دو لشکر از لشکریان عقل و جهل محسوب میشوند، و اتّصاف راهبران الهی به حکمت، حاکی از آن است که ایشان به طور مطلق از هواهای نفسانی به دورند.https://www.olomquran.ir/article_84430_d8c24f047159ad497d9489cf587b461d.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53172420180121Cultural management and the development of the culture of discipline from the perspective of commentators in the light of Quranic teachingsمقایسه آرای مفسران در مورد مدیریت فرهنگی و توسعه فرهنگ نظم و انضباط در قرآن699384433FAJournal Article20170603Cultural management is a science that links management knowledge to cultural components and links culture and art with social sciences, communications, politics, culture, economics and other sciences, and its philosophical and aesthetic uses from theoretical, The feeling and perception of the individual leads to the practice of administration of society and cultural-artistic productions.
To develop the culture of discipline and discipline, all cultural institutions must play their full role, any effort to strengthen culture, discipline, need the knowledge of goals and programs, the organization of resource management, and continuous monitoring of them.
In the Holy Qur'an, not only social and material management is considered, but also considered spiritual management and guidance to the supreme goals. A large part of its orders and advices have been made to streamline the thoughts, speeches, and deeds of its followers. Qur'an commentators believe that all the verses are about divine laws and regulations, such as the emphasis on cultural commonality, social justice, which establishes the order and plan in the individual and social life of Muslims, leads to the development of discipline.مدیریت فرهنگی، علمی است که دانش مدیریت را به مولفههای فرهنگی میآراید، وفرهنگ وهنر را با علوم اجتماعی، ارتباطات، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و دیگر دانش ها مرتبط میسازد و کاربرد فلسفی و زیبایی شناسانه آن را از حیطه نظری، احساس و ادراک فردی به حیطه عملی، اداره امور جامعه و تولیدات فرهنگی-هنری سوق میدهد. برای توسعه فرهنگ نظم وانضباط باید همهی نهادهای فرهنگی نقش خود را به طور کامل ایفاء کنند. لازمه هر گونه تلاش برای تقویت فرهنگ، نظم وانضباط، شناخت اهداف وبرنامه ها، سازمان دهی مدیریت منابع وامکانات و نظارت مستمر بر آنهاست. در قرآن کریم نیز، نه تنها مدیریت اجتماعی ومادی مد نظر است، بلکه مدیریت معنوی و راهنمایی به سوی اهداف والا نیز مطرح است. بخش عظیمی از دستورها و سفارشهای آن برای منظم کردن افکار، گفتار و کردار پیروان آن آمده است. مفسران قرآن کریم معتقدند همهی آیاتی که در بارهی قوانین و مقررات الهی نازل شده است، مانند تأکید بر اشتراکات فرهنگی، و عدالت اجتماعی که نظم و برنامه را در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان برقرار میکند موجب توسعه نظم و انضباط میشود.https://www.olomquran.ir/article_84433_dd4100ef34610ca961aaa58519b32110.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53172420180121translation of the Qur'anic Singular morsal allegorical (Majaze Mofrade Morsal) in the study of some of the contemporary translations of the Holy Qur'anمقایسه تطبیقی آرای مترجمان معاصر در ترجمه «مجازِ مفردِ مرسل»9512184434FAJournal Article20171103One of the literary forms used in the Holy Quran is the allegorical fashions. Allegorical is one of the most important and most effective structures for expressive the obvious words. Therefore, considering the importance of this narrative element in the Holy Qur'an and its delicate implications and the place of this element in the way of the presentation of the purpose, for translation the Qur'anic allegorical, careful, independent and complete analysis is needed. In this research, among the different allegorical, we mention to the Singular morsal allegorical and in the collection of contemporary translations of the Qur'an, the translations we hint to the translated of 'Ayati, Ansarian, Elahi Qamshahi, Khoramshahi, Fooladvand, Meshkini and Makarem Shirazi' The most distinguished the translated of the Holy Quran and they are more numerous than other translations, by descriptive-analytical method. The studies show that the translators have used different methods for the allegorical translation, and each of them has not followed a particular style, it is even sometimes seen that the translations of the concept It does not allegorical for virtual interpretation, and only literally means that it has caused many fluctuations in its translation. The result is that the best translation for allegorical interpretation is that, while transferring the concept to the target language, there are also aspects of the eloquence aspects.یکی از اسلوبهای ادبیِ به کار رفته در قرآن کریم، اسلوب مجاز است. مجاز یکی از مهمترین و مؤثرترین ساختارها و صنایع بیانی در بلاغت به شمار میرود،. لذا با توجه به اهمیت این عنصر بیانی در قرآن کریم و دلالتهای ظریف آن وجایگاه این عنصر در شیوهی ارائهی مقصود، ترجمه مجازهای قرآنی بررسیهای دقیق، مستقل و کاملی را میطلبد. در این پژوهش از میان انواع مجاز به مجاز مفرد مرسل و از جمع ترجمههای بسیار معاصر قرآن، به ترجمهی آقایان «آیتی، انصاریان، الهی قمشهای، خرمشاهی، فولادوند، مشکینی و مکارم شیرازی» که از اشتهار بیشتری برخوردارند، با روش توصیفی_تحلیلی پرداخته شده است. بررسیهای انجام شده نشان میدهد که مترجمان محترم از روشهای مختلفی برای ترجمهی مجاز استفاده کردهاند و هر یک از ایشان سبک خاصی را دنبال نکردهاند؛ حتی گاهی دیده میشود که ترجمهها مفهوم مورد نظرِ تعبیر مجازی را نمیرساند و تنها به معنای تحت اللفظی بسنده شده است. همین امر موجب بروز نوسانات زیادی در ترجمهی آنان میگردد. نتیجه اینکه، بهترین ترجمه برای تعابیر مجازی ترجمهای است که ضمن انتقال مفهوم مورد نظر به زبان مقصد، دارای جنبهها و جاذبههای بلاغی نیز باشد. از آن جایی که در ترجمهی آقایان مشکینی و مکارم شیرازی، ترجمهی بسیاری از تعابیر مجازی، براساس علاقهی مجازها صورت گرفته است لذا ترجمههای آنها به معنای مراد مجازهای مرسل نزدیکتر است.https://www.olomquran.ir/article_84434_2cfc95851f5ccf056621dde6916aa094.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53172420180121The Quranic Sciences positions to commentators and its influence on the interpretation of the Quranنگاه تطبیقی به تأثیر علوم قرآن در تفسیر صحیح از دیدگاه مفسران12314884435FAJournal Article20171127One of the important sciences that plays a decisive role in the correct interpretation of the Qur'an is the Qur'anic science. This article would like to state the influence the Qur'anic sciences in the interpretation and by the analytical-librarian and comparative approach we study the effects of the Qur'anic sciences, especially its important branches in the correct interpretation. The result of such a study was the need to pay attention to the influential branches of the Qur'anic sciences in the interpretations, so that without considering these sciences, the understanding and the correct interpretation of the Qur'an is not possible because these sciences largely overcome the ambiguities in the verses and, in fact, it is the original and necessary introduction to understand the basic concepts of the Quran.از جمله علوم مهمی که در تفسیر صحیح قرآن جایگاه تعیین کنندهای دارد، علوم قرآن است که مقاله حاضر با هدف تأثیر گذاری این علوم به عنوان مقدمه فهم و تفسیر قرآن شکل گرفته است. این پژوهش بر آن است تا با نگاه تطبیقی به بررسی تأثیرات علوم قرآن به ویژه شاخههای مهم آن در تفسیر صحیح بپردازد و با بررسی حدود و میزان تأثیر دانشهای قرآنی، زمینه آشنایی دانشهایی که نقش اساسی در تفسیر و فهم قرآن دارند را فراهم نماید. حاصل این مطالعه با توجه به بکارگیری فراوان شاخههای تأثیرگذار علوم قرآن در تفاسیر مفسران، به ضرورت توجه به این فروع در تفاسیر رهنمون گردید، به طوری که بدون در نظر گرفتن این علوم، فهم و تفسیر صحیح قرآن امکان پذیر نیست. علت چنین اهمیتی، آن است که این علوم تا حدود زیادی ابهامات موجود در آیات را بر طرف میکنند و در حقیقت مقدمه اصلی و ضروری برای فهم معانی اولیه الفاظ قرآن میباشند. بایستی این مهم را در نظر داشته باشیم که علوم قرآن نه تنها در شناخت بهتر و کاملتر از جایگاه و چیستیِ قرآن کریم بسیار مؤثر است، بلکه آشنایی مفسر با این علوم به منظور فهم صحیح مفاهیم آیات قرآن کریم ضروری است.
https://www.olomquran.ir/article_84435_1876c0c49a9921bedca72b3815b91497.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53172420180121Comparative study of the "chosen people" as opposed to "apostates" from the perspective of the Shiites and Sunnis commentatorsبررسی تطبیقی مصداق «قوم برگزیده» به جای «مرتدان» از دیدگاه مفسران در آیه 54 مائده12314884436FAJournal Article20171002One of the important issues of The Holy Qur'an is the unseen news and in particular its predictions.
Including The Quran on such unseen news and predictions among the scholars is the miraculous aspect of this book. The verse 54 of the Ma'idah Surah is one of the verses in which a kind of predictions is stated. Allah Almighty states in this verse that he will bring a group instead of the apostates who loves them and they love him too. The appointment of a new group of alternate apostates, which God has referred to as their beloved, has been a controversial issue between Shiite and Sunni commentators from the past to the present. According to the Shia commentators, Imam Ali (as) is an example of this verse, but in contrast to the Sunni commentators, it is considered by the first caliph, Abu Bakr, to fight against Those who have left the religion (companions of the Raddeh). The basic issue in this regard is to study the opinions of the old and new Islamic commentators and to analyze and judge them critically. The result of this critical study is that the qualities mentioned in the verse for believers, namely, humility and softness about those who are believers and severely disciplined by infidelity and jihad for God, are not having fear of blaming others the subjects that none of the scholars and commentators and Islamic historians from the Sunni or Shiite can't deny that they are about Ali (AS). Therefore, the true exemplified of this verse is Imam Ali (AS).یکی از مباحث حائز اهمیت قرآن کریم خبرهای غیبی و به طور خاص پیش گوییهای آن است. اشتمال قرآن بر این گونه اخبار غیبی و پیشگویی ها از سوی عالمان از جمله وجوه اعجاز این کتاب آسمانی قلمداد شده است. آیه 54 سوره مبارکه مائده از جمله آیاتی است که نوعی پیشگویی در آن اظهار شده است. خداوند متعال در این آیه فرمودهاند: گروهی را به جای مرتدان مىآورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند. تعیین مصداق گروه جدید جایگزین مرتدان که خداوند از آنها به عنوان محبوبان خود یاد کرده مسأله ای اختلافی میان مفسران شیعه و اهل تسنن از گذشته تا به امروز بوده است. بنا بر نظر مفسران شیعه، امام علی (<sup>ع)</sup> مصداق این آیه است، اما در مقابل، مفسران اهل تسنن بر این نظرند که منظور خلیفه نخست یعنی ابوبکر است که با از دین بیرون شدگان (اصحاب رده) جنگید. حال مسأله اساسی در این باره، مطالعه و بررسی آرای مفسران قدیم و جدید اسلامی و تحلیل انتقادی و داوری در باره آنهاست. حاصل این مطالعه انتقادی آنکه اوصافى که در آیه براى افراد مؤمن مورد بحث آمده یعنى تواضع و نرمى در باره اهل ایمان و شدت و سخت گیرى بر کفار و جهاد در راه خدا با نداشتن پروا از ملامت سرزنش کنندگان موضوعاتی است که هیچ یک از عالمان و مفسران و مورخان اسلامی ـ خواه از اهل سنت خواه شیعی ـ نمىتواند آنها را در مورد على (<sup>ع)</sup> انکار کند پس مصداق واقعی این آیه، امام علی (<sup>ع)</sup> میباشد و در آینده <br /> میتواند مصداق امام زمان (عج) باشد که در آینده ظهور میکند و جهان را پر از عدل و داد میکند.https://www.olomquran.ir/article_84436_daaf95582ad7403a21eaf35de8fc1b2a.pdf