TY - JOUR ID - 167664 TI - بررسی مقایسه‌ای ساختارشناسی روانی انسان در مکتب روان‌تحلیل‌گری یونگ و علامه جوادی آملی، با رویکرد تفسیری تربیتی JO - مطالعات تفسیر تطبیقی JA - CSQ LA - fa SN - 2476-5317 AU - محمدی آشنانی, علی AU - حسن زاده, حمید AD - دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایران AD - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - شماره اول SP - 30 EP - 51 KW - ساختار روانی انسان KW - تربیت KW - روان تحلیل‌گری KW - کارل یونگ KW - علامه جوادی آملی DO - N2 - ساختارشناسی وجود و روان انسان، از مباحث مهم و اساسی است که از دیرباز به عنوان مقدمه تعلیم و تربیت نیز مورد توجه بوده است؛ یونگ و علامه‌جوادی‌آملی، به عنوان دو اندیشمند و انسان­شناس معاصر، علی‌رغم تفاوت‌ و اختلاف در مبانی، منابع، روش و رویکرد، بر ضرورت و اهمیت آن تأکید و نسبت به نقص یا اشتباه در آن هشدار داده‌اند.مقاله پیش­رو، دیدگاه وحیانی علامه جوادی و دیدگاه روان­تحلیل­گری یونگ را درباره ساختار روانی انسان مورد تحلیل و مقایسه تطبیقی قرار داده و جستارهایی را برای تعلیم و تربیت انسان، پیش رو نهاده است. براساس یافته‌های این پژوهش، از نظر یونگ، ساختار روانی انسان، شامل 1-خودآگاه 2-ناخودآگاه فردی و 3-ناخودآگاه جمعی و از دیدگاه علامه جوادی آملی، شامل 1-جنبه مادی و غریزی 2-جنبه مثالی 3-جنبه عقلی و 4-جنبه الهی و روح مجرد است. یونگ ساختار روان خودآگاه را متشکل از من و نقاب‌ها و بخش ناخودآگاه فردی را سرشار از سایه و ناخودآگاه جمعی را از آرکی تایپ‌ها و جنبه مردانه آنیما و جنبه زنانه آنیموس، می­داند. اما علامه جوادی آملی جنبه­های ناخودآگاه آدمی را، سرشار از تعالیم پیشینی فطرت‌الهی دانسته و روح‌انسانی را، به کلی از جنبه­های مردانه و زنانه برکنار و آن را مربوط به جسم آدمی دانسته‌اند.از نظر یونگ، فردیت ­یافتنِ جامع و کامل با زندگی بر اساس همه ابعاد وجودی خود، میسر می‌گردد، ولی بر اساس دیدگاه علامه جوادی، غایت تعلیم و تربیت، خداگونگی انسان و زندگی متألهانه است که از خدا، به سوی خدا، در معیتِ خدا و سرانجام به لقای الهی می‌انجامد. UR - https://www.olomquran.ir/article_167664.html L1 - https://www.olomquran.ir/article_167664_fb3cfe8e3e62d57ff41948d2a558fd7a.pdf ER -