%0 Journal Article %T تفسیر تطبیقی آیات مودّت و اولی الامر از دیدگاه علامه طباطبایی و فخررازی و آلوسی %J مطالعات تفسیر تطبیقی %I دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، %Z 2476-5317 %A ملائی پور, ساره %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 5 %N 1 %P 94-118 %! تفسیر تطبیقی آیات مودّت و اولی الامر از دیدگاه علامه طباطبایی و فخررازی و آلوسی %K آیه مودت %K آیه اولی الامر %K قربی %K مودت %R %X مقاله حاضر، با روش توصیفی- تطبیقی، درصدد بررسی آراء علامه­ طباطبایی و فخر رازی و آلوسی در تفسیر آیات مودّت واولی­الامر است. در آیه 23 شوری، مودّت عبارت از محبت توأم با اطاعت است. از منظر این سه مفسر، مودّت اهل بیت (ع) جزء اصول دین به شمار می­رود؛ زیرا این مودت، سبب پیروی از اهل بیت (ع) و وسیله­ای برای تداوم کار رسالت پیامبر(ص) می­شود. همچنین بهترین عامل وحدت مسلمانان جهان خواهد بود. طبق آیه اولی­الامر، اطاعت از قول، فعل و تقریر پیامبر در طول اطاعت از خداوند قرار گرفته و در ادامه نیز اطلاق صیغه امر، عصمت اولی­الامر را ثابت کرده و بر وجوب اطاعت از ایشان دلالت می­نماید. در نگاه شیعه، اطاعت از اولی­الامر، همه­ی شئون حاکمیت از جمله: حاکمیت سیاسی، اجتماعی و قضایی را دربرمی­گیرد. اما مفسران اهل سنت در تعیین مصداق اولی الامر اختلاف نظر فراوانی دارند. ازاین رو مصداق آن را؛ حاکمان، فرماندهان جنگ، عالمان دین و فقیهان، خلفای راشدین و اهل حل و عقد دانسته­اند. از نظر فخر رازی، آل محمد، همان پنج تن آل­­عبا هستند و برای اثبات این موضوع، به روایات منسوب به پیامبر(ص) و ائمه (ع) استناد می­کند. اما آلوسی مخاطب آیه مودت را قریش و خویشاوندان پیامبر(ص) می­داند. از نظر فخر رازی و آلوسی، آیه اولی الامر، حجیت قیاس و ادله شرعیه (کتاب، سنت، اجماع و قیاس) را به اثبات می­رساند. %U https://www.olomquran.ir/article_141583_10f3e937a92faf107c141bec563ba7b6.pdf