@article { author = {mohammadi ashnani, ALI and hasanzadeh, hamid}, title = {A comparative study of views on the mystical structure of Surah al-Fatiha}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {7}, number = {شماره اول}, pages = {30-51}, year = {2022}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The structure of human existence and psyche is one of the most important and fundamental issues that has long been considered as an introduction to education; Jung and Allameh Javadi Ameli, as two contemporary thinkers and anthropologists, despite their differences in principles, sources, methods and approaches, have emphasized its necessity and importance and warned of its shortcomings or mistakes.The present article comparatively compares Allameh Javadi's revelatory view and Jung's psychoanalytic view of the human psychological structure and presents research papers on human education. According to the findings of this study, Jung, the psychological structure of man, includes 1-conscious 2-individual unconscious and 3-collective unconscious and from the point of view of Allameh Javadi Amoli, including 1- material and instinctive aspect 2- exemplary aspect 3- intellectual aspect and 4- aspect It is divine and the soul is single. Jung considers the structure of the conscious mind to consist of me and the masks, and the individual subconscious part to be full of shadows, and the collective subconscious to be of the archetypes and the masculine aspect of anima and the feminine aspect of animus. But Allameh Javadi Amoli considered the unconscious aspects of man to be full of the previous teachings of the divine nature and considered the human soul to be completely excluded from the masculine and feminine aspects and considered it to be related to the human body.}, keywords = {Human psychological structure,Education,psychoanalysis,Carl Jung,Allameh Javadi Amoli}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای ساختارشناسی روانی انسان در مکتب روان‌تحلیل‌گری یونگ و علامه جوادی آملی، با رویکرد تفسیری تربیتی}, abstract_fa = {ساختارشناسی وجود و روان انسان، از مباحث مهم و اساسی است که از دیرباز به عنوان مقدمه تعلیم و تربیت نیز مورد توجه بوده است؛ یونگ و علامه‌جوادی‌آملی، به عنوان دو اندیشمند و انسان­شناس معاصر، علی‌رغم تفاوت‌ و اختلاف در مبانی، منابع، روش و رویکرد، بر ضرورت و اهمیت آن تأکید و نسبت به نقص یا اشتباه در آن هشدار داده‌اند.مقاله پیش­رو، دیدگاه وحیانی علامه جوادی و دیدگاه روان­تحلیل­گری یونگ را درباره ساختار روانی انسان مورد تحلیل و مقایسه تطبیقی قرار داده و جستارهایی را برای تعلیم و تربیت انسان، پیش رو نهاده است. براساس یافته‌های این پژوهش، از نظر یونگ، ساختار روانی انسان، شامل 1-خودآگاه 2-ناخودآگاه فردی و 3-ناخودآگاه جمعی و از دیدگاه علامه جوادی آملی، شامل 1-جنبه مادی و غریزی 2-جنبه مثالی 3-جنبه عقلی و 4-جنبه الهی و روح مجرد است. یونگ ساختار روان خودآگاه را متشکل از من و نقاب‌ها و بخش ناخودآگاه فردی را سرشار از سایه و ناخودآگاه جمعی را از آرکی تایپ‌ها و جنبه مردانه آنیما و جنبه زنانه آنیموس، می­داند. اما علامه جوادی آملی جنبه­های ناخودآگاه آدمی را، سرشار از تعالیم پیشینی فطرت‌الهی دانسته و روح‌انسانی را، به کلی از جنبه­های مردانه و زنانه برکنار و آن را مربوط به جسم آدمی دانسته‌اند.از نظر یونگ، فردیت ­یافتنِ جامع و کامل با زندگی بر اساس همه ابعاد وجودی خود، میسر می‌گردد، ولی بر اساس دیدگاه علامه جوادی، غایت تعلیم و تربیت، خداگونگی انسان و زندگی متألهانه است که از خدا، به سوی خدا، در معیتِ خدا و سرانجام به لقای الهی می‌انجامد.}, keywords_fa = {ساختار روانی انسان,تربیت,روان تحلیل‌گری,کارل یونگ,علامه جوادی آملی}, url = {https://www.olomquran.ir/article_167664.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_167664_fb3cfe8e3e62d57ff41948d2a558fd7a.pdf} }