اثبات عاطفه بودن واو «و الراسخون فی العلم» با رمزگشایی کلام فخر رازی و نقد دلایل ادبی التمهید و تسنیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

طلبه سطح 4 رشته تفسیر تطبیقی، جامعه الزهرا(س)، قم

چکیده

مفسران و صاحب­نظران در معنای «واو» در آیه «والراسخون فی العلم» به دو نتیجه متفاوت رسیده­اند. گروهی «واو» را استینافیه و گروهی عاطفه می­دانند و هر یک با دلایل کلامی و ادبی بر مدعای خود استدلال کرده­اند. ازجمله مفسرانی که در این ­باره سخن گفته­اند، آیت­الله جوادی آملی و آیت­الله معرفت هستند. این دو، با نقد و بررسی نظریه­ی فخر رازی و با بیان ادله کلامی و ادبی، به دو نتیجه متفاوت در باره­ی «واو» رسیده­اند. آیت­الله جوادی آملی «واو» را استینافیه می­دانند و اما از نظر آیت­الله معرفت، «واو» عاطفه است. مقاله حاضر با روش تحلیلی- توصیفی، تلاش کرده تا با تطبیق نظرات آیت­الله جوادی و آیت­الله معرفت، اولاً برداشت هر دو مفسر از دیدگاه فخر رازی را نقد و بررسی کند و ثانیاً با پذیرش عاطفه بودن «واو»، دلایلی متفاوت از ادله آیت­الله معرفت ارائه نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Proving the emotion of Waw "and success in science" by deciphering the words of Fakhr Razi and criticizing the literary reasons of Al-Tamheed and Tasnim

نویسنده [English]

  • Robabe Karimi
Level 4 student, field of comparative interpretation, Al-Zahra Society, Qom
چکیده [English]

Commentators and scholars on the meaning of "waw" "واو" in the verse:
 " وَ الرّاسخون فِی العِلم " have reached two different conclusions. Some consider Waw to be an "Estinafiyeh" meaning the initiator of a new sentence, and a group consider "Atefah" to be relevant to the previous sentence, each of whom has argued his claim for verbal and literary reasons. Among the commentators who have spoken about this are Ayatollah Javadi Amoli and Ayatollah Maarefat. The two have reached two different conclusions about "Waw" by criticizing Fakhr Razi's theory and by stating theological and literary arguments. Ayatollah Javadi Amoli says Waw is" Estinafiyeh", but according to Ayatollah, Maarefat Waw is a "Atefah". The present article has tried to study the views of Ayatollah Javadi and Ayatollah Maarefat with an analytical-descriptive method and also to critique their perception from Fakhr Razi's point of view. Secondly, by accepting the emotion "Atefah" of "waw", to present different reasons from the arguments of Ayatollah Maarefat.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Waw Atefah
  • Waw Estinafiyeh
  • firms
  • Taawil
  • Mohkam and Motashabeh