از جمله مسائلی که بین اندیشمندان محل مناقشه است، تمایز یا همسانی «نفس» و «روح» است که؛ «آیا «نفس» همان «روح» است یا اینکه دو حقیقت هستند و با هم تفاوت دارند؟» در قرآن کریم، «روح» از عالم امر و محصول نفخ و دمش الهی است و «نفس» به عنوان موجودی سیال، زنده و پویا در حرکت به سوی کمال، به میزان وسع خود مکلفبوده و هموست که چشندهی مرگ و مرهون اعمال خود بوده و پاداش و کیفر داده میشود؛ پس این «نفس» است که پاسخگوی همهی امورات است، نه روح. در کتاب الهی، حدود 300 بار واژهی «نفس» و 60 بار واژهی «روح» بهکاررفتهاست. در پژوهش پیشرو، آثار دو اندیشمند و قرآن پژوه بزرگ معاصر، امامخمینی و آیتالله جوادیآملی دربارهی این دو لفظ و حقیقت آنها واکاویشده و دستاورد آن، مبتنی بر این مطلب است که این دو حکیم نیز مانند بسیاری از حکمای متأخر و متقدم، در اکثر آثار خود، میان «نفس» و «روح» تفاوتیقائلنشده و این دو واژه را مشترک معنوی محسوبکردهاند؛ زیرا انسان را موجودی دو وجهی، فرضکردهاند که دارای دو بُعد ماده یا جسم و «نفس» یا «روح» میباشد؛ ولی آیتالله جوادیآملی در بیانات نهایی خود از انسان، او را موجودی چهار وجهی لحاظ کردهاند که در قوس نزول آفرینش از «روح»، «نفس»، ذهن و جسم تنزلیافته و در قوس صعودی خود، این مراتب را به نحو کمالی میپیماید؛ پس ایشان در نهایت، مراتب «روح» و «نفس» را از یکدیگر تفکیککرده و «نفس» را رتبهی میانی و «روح» را مرحلهی اعلای آدمی برمیشمارند.
اخوان مقدم, زهره, ایزدپناهی, عاطفه. (1398). مطالعه تطبیقی آرای امام خمینی و آیتالله جوادی آملی در تمایز یا همسانی «نفس» و «روح». مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی, 4(7), 31-56.
MLA
زهره اخوان مقدم; عاطفه ایزدپناهی. "مطالعه تطبیقی آرای امام خمینی و آیتالله جوادی آملی در تمایز یا همسانی «نفس» و «روح»". مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی, 4, 7, 1398, 31-56.
HARVARD
اخوان مقدم, زهره, ایزدپناهی, عاطفه. (1398). 'مطالعه تطبیقی آرای امام خمینی و آیتالله جوادی آملی در تمایز یا همسانی «نفس» و «روح»', مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی, 4(7), pp. 31-56.
VANCOUVER
اخوان مقدم, زهره, ایزدپناهی, عاطفه. مطالعه تطبیقی آرای امام خمینی و آیتالله جوادی آملی در تمایز یا همسانی «نفس» و «روح». مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی, 1398; 4(7): 31-56.