دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53174720190723Comparative study of the challenging axes of verse 34 of Surah An-Nisa 'Tafsir al-Mizan, Tasnim, Makhzanan al-Irfan and Al-Furqanبررسی تطبیقی محورهای چالشی آیه قوامیت مردان بر زنان، در تفاسیر المیزان، تسنیم، مخزن العرفان و الفرقان529119428FAام البنین کریمیکارشناس ارشد دانشکده علوم قرآنی تهران،مهدی مهریزیدانشیار دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقاتJournal Article20180930Verse 34 of Surah An-Nisa 'is one of the most challenging topics in the field of women, which the commentators have sometimes commented on, sometimes in line with each other.The present study examines the differences in the verse of consistency, which are the nature and scope of consistency, the concept of grace, inviolability and corporal punishment of women in the interpretations of Al-Mizan,Makhzan Al-Irfan , Al-Furqan, Tasnim in a comparative manner .In this way, the differences and commonalities of the selected interpretations have been identified, which pave the way for solving the challenges in the verses.Among the special approaches in the verse of consistency, we can mention the scope of consistency that interpretations such as Al-Mizan, Al-Irfan and Al-Farqan reservoirs have been generalized to social affairs and believe in the application of men's consistency to women's type and some such as Tasnim have limited it. In the rulings, the couple knows.آیه قوامیت؛ (نساء/ 34)، از جمله آیات چالشی در حوزه زنان به شمار میرود که مفسران در مورد آن، اختلاف نظر دارند. محورهای اختلافی آیه قوامیت در تحقیق حاضر، عبارتاند از؛ ماهیت و گستره قوامیت و مفهوم فضل، نشوز و تنبیه بدنی زن که در تفاسیر المیزان، مخزن العرفان، الفرقان، تسنیم بهصورت تطبیقی مورد بررسی و مداقه قرار داده و وجوه افتراق و اشتراک آنها را پیشرو نهاده است. یافتهها نشاگر آن است که تفاسیری مانند المیزان، مخزن العرفان و الفرقان، گستره شمول قوامیت را به امور اجتماعی تعمیم داده و قائل به اطلاقِ قوامیت نوع مردان بر نوع زنان هستند ولی برخی همانند تسنیم آن را منحصر در احکام روابط خانوادگی زن و شوهر میدانند. در مورد مفهوم "فضل" نیز که مفسران آن را «فزونی» معنا کردهاند، تفسیر تسنیم آن را ناظر به امور اجرایی میداند ولی الفرقان تأکید میکند که افضلیت، برترى و مسوولیت بیشتر نسبت به تکالیف فزونتر است. در مورد معنای نشوز، نیز غالب مفسران آن را سرپیچی نسبت به وظایف همسری معنا نمودهاند ولی الفرقان علاوه بر آن، نوامیس پنجگانه (عقیده، عقل، جان، عرض و مال) را نیز در محدوده وظایف همسری ذکر میکند؛ بدانرو که وی نشوز را سرپیچى از آن دانسته که موجب ترس مردان بر سازمان زندگى زناشویى باشد و این خوف، در کل نوامیس پنجگانه است. همچنین تفاسیر پیش گفته، "ضرب" را در آیه به معنای زدن گرفتهاند که تنبهآور بوده و به قصد اصلاح صورت میگیرد، به گونهای که موجب دیه نگردد ولی مخزن العرفان حکم تأدیب زن ناشزه را ارشادی میداند نه مولوی، در صورتی که الفرقان و تسنیم، آن را از مراتب نهی از منکر میدانند که واجب است.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53174720210202The study of comprative from Emam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli viewpoints at form of the self and the soulمطالعه تطبیقی آرای امام خمینی و آیتالله جوادی آملی در تمایز یا همسانی «نفس» و «روح»3156120221FAزهره اخوان مقدمدانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم0000-0003-0591-4445عاطفه ایزدپناهیکارشناس ارشد دانشکده علوم قرآنی تهرانJournal Article13970810The deference of between self and soul is chalenge of present search. The word of self was foregoing about Three hundred degree and the word of soul was stated about sixty degree in quran.<br />. The self limited to that it is beholden with uses and acts- it is charger and self is taster of death in quran, but soul is resulted from command of Allah and producted with flatulence.<br />The most of philosophers use the words for replacement. we understand that Emam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli were applied self and soul abreast too, and they are posited their for synonymous, because they are known human for one that he has two versions. one of the versions is physical and material then, another layer is otherworldly.<br />opinions of the twin hakims are alike but finally, ayatollah javadi states that human is compound in the <br /> four degree and level and this levels consist physical, mind, self and soul. <br />Basic word: self, Soul, Heaven,Emam Khomein,Ayatollah Javadi Amoli.از جمله مسائلی که بین اندیشمندان محل مناقشه است، تمایز یا همسانی «نفس» و «روح» است که؛ «آیا «نفس» همان «روح» است یا اینکه دو حقیقت هستند و با هم تفاوت دارند؟» در قرآن کریم، «روح» از عالم امر و محصول نفخ و دمش الهی است و «نفس» به عنوان موجودی سیال، زنده و پویا در حرکت به سوی کمال، به میزان وسع خود مکلفبوده و هموست که چشندهی مرگ و مرهون اعمال خود بوده و پاداش و کیفر داده میشود؛ پس این «نفس» است که پاسخگوی همهی امورات است، نه روح. در کتاب الهی، حدود 300 بار واژهی «نفس» و 60 بار واژهی «روح» بهکاررفتهاست. در پژوهش پیشرو،<sub></sub> آثار دو اندیشمند و قرآن پژوه بزرگ معاصر، امامخمینی و آیتالله جوادیآملی دربارهی این دو لفظ و حقیقت آنها واکاویشده و دستاورد آن، مبتنی بر این مطلب است که این دو حکیم نیز مانند بسیاری از حکمای متأخر و متقدم، در اکثر آثار خود، میان «نفس» و «روح» تفاوتیقائلنشده و این دو واژه را مشترک معنوی محسوبکردهاند؛ زیرا انسان را موجودی دو وجهی، فرضکردهاند که دارای دو بُعد ماده یا جسم و «نفس» یا «روح» میباشد؛ ولی آیتالله جوادیآملی در بیانات نهایی خود از انسان، او را موجودی چهار وجهی لحاظ کردهاند که در قوس نزول آفرینش از «روح»، «نفس»، ذهن و جسم تنزلیافته و در قوس صعودی خود، این مراتب را به نحو کمالی میپیماید؛ پس ایشان در نهایت، مراتب «روح» و «نفس» را از یکدیگر تفکیککرده و «نفس» را رتبهی میانی و «روح» را مرحلهی اعلای آدمی برمیشمارند.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53174720190723Study and Critique of Abraham Maslow's View on Self-actualization, Based on Islamic Sourcesبررسی و نقد دیدگاه آبراهام مزلو در مورد خودشکوفایی با تاکید بر منابع اسلامی5778119427FAسید محمد حسین میریاستادیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانفضل الله خادمی افضلکارشناس ارشد دانشکده اصول دین دزفول.Journal Article20181106Abraham Maslow (1908-1970) is one of the pioneers in Humanistic psychology or the Third Force in psychology, which is based on critique of Freud's psychological system. One of the most important theories of Maslow, which has gained a special position in both psychology and educational sciences, is the Hierarchy of Needs. According to Maslow’s Hierarchy of Needs, there are five categories of needs from the bottom to the top or from basic needs to meta-needs and Self-actualization is at the top of this pyramid. <br /><br />This article tries to analyze and critique the concept of Maslow’s human self-actualization through a comparative study of the concept of self-actualization in Islamic sources – with emphasis on the holy Qur’an and Hadiths – and in Maslow’s viewpoint, by library research and data analysis method. <br /><br />The outcome of this study shows that according to Abraham Maslow, the concept of Self-actualization is based more on human material aspects, but Islamic teachings have viewed this concept in a higher level and connected self-actualization, in addition to material aspects, to transcendent aspects of human life.آبراهام مزلو (1970 – 1908) از پیشگامان حوزه روانشناسی انسانگرا یا نیروی سوم روانشناسی است که با نقد و خردهگیری بر نظام روانشناسانه فروید پیریزی شده است. از مهمترین دیدگاههای مزلو که در دانش روانشناسی و نیز نزد محققان علوم تربیتی جایگاه ویژهای یافته است، هرم نیاز است که براساس آن پنج دسته از نیازها از پایین به بالا یا از نیازهای فروتر به نیازهای فراتر ترسیم شده که در اوج آن نیاز به خود شکوفایی قرار دارد. این مقاله میکوشد؛ با مطالعهای تطبیقی درباره مفهوم خودشکوفایی از دیدگاه مزلو و متون اسلامی، به روش کتابخانهای و به شیوه تحلیل محتوا، خودشکوفایی انسان از منظر مزلو را با تاکید بر آیات و روایات اسلامی نقد نماید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که مفهوم خودشکوفایی از نظر آبراهام مزلو بیشتر بر جنبههای مادی انسان استوار است، اما آموزههای اسلامی این مفهوم را در سطحی بالاتر از آن مطرح کرده و خودشکوفایی را علاوهبر جنبههای مادی انسان به جنبههای متعالی مرتبط میسازد.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53174720190723A comparative study of the Qur'an and the Torah in narrating the story of Prophet Joseph (AS) from the well to his release from prisonبررسی تطبیقی قرآن و تورات در نقل قصه حضرت یوسف(ع) از چاه تا رهائی از زندان79100119028FAزهره نریمانیاستادیار دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم0000-0001-9757-7225جعفر فیروزمندی بندپیاستادیار گروه زبان وادبیات عرب، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20181211One of the most important methods of the Qur'an in expressing divine beliefs and knowledge is the method of storytelling. This method can attract everyone's attention and fascinate them with their concepts. The stories of the Qur'an are not just stories and entertainment, but are humanizing and instructive teachings in the form of stories that guide us to the right path and this stories are, of course, beautiful and fascinating; Because in them all kinds of stories exist, like: family, struggle and victory, emotional and etc. The story of Prophet Joseph is one of the beautiful and fascinating stories of the Qur'an that is common between the Qur'an and the Torah. Of course, there is a big difference between the type of storytelling and the characters of this story in the Qur'an and the Torah, and the way the Qur'an looks at this story shows the legitimacy of this divine book; Because he tells the story without any ugly scenes or slandering the prophets and speaking ill of them. In this article, by comparative study between the Qur'an and the Torah in this story, and using the books of commentaries, etc., we have achieved the similarities and differences between the two books in narrating the story, each of which reveals great truths about the Qur'an in its own way. Meditation on it has a great effect on the truth of faith in the Qur'an.یکی از مهمترین روشهای قرآن در بیان عقاید و معارف الهی، روش قصهگویی است. این روش میتواند توجه همگان را به خود جلب کرده و آنها را مجذوب مفاهیم خود کند. قصههای قرآن فقط داستان و سرگرمی نیستند، بلکه معارفی انسان ساز و عبرت آموز در قالب قصه هستند که ما را به سوی هدایت راهنمایی میکنند و صد البته زیبا و جذاب هستند؛ چرا که در آنها همه نوع داستانی اعم از خانوادگی، مبارزه و پیروزی، عاطفی و . . . وجود دارند. داستان حضرت یوسف هم یکی از داستان هایزیبا و جذاب قرآن است که بین قرآن و تورات مشترک است. البته بین نوع داستانگویی و شخصیتهای این داستان در قرآن و تورات اختلاف فراوان است و نوع نگاه قرآن به این داستان نشان از حقانیت این کتاب آسمانی دارد؛ زیرا بدون هیچگونه صحنهی زشت یا تهمت به پیامبران و بد گفتن از آنان، داستان را بیان میکند. در این مقاله با بررسی تطبیقی میان قرآن وتورات در این قصه و با استفاده از کتب تفاسیر و... به مشابهت و تفاوتهای دو کتاب در نقل ماجرا دست یافتیم که هر کدام در نوع خود پرده از حقایق بزرگی درباره قرآن برمیدارد که تأمل در آن بر حقیقت ایمان به قرآن تأثیر بسزا دارد.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53174720190723A comparative study of women's employment based on Quranic verses with emphasis on the views of Ayatollah Javadi Amoli and Sayyid Qutbبررسی تطبیقی اشتغال زنان بر مبنای آیات قرآن با تأکید بر آرای آیهالله جوادی آملی و سیّد قطب101130119029FAزهرا دیانی دردشتیدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)سیده فاطمه حسینی میر صفیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره)Journal Article20181229Economic activity and employment of women in various position, which is one of the issues in today’s Islamic society, while it can be useful and effective, however it is disputed by some religious scholars and is the contemporary commentators of the sects. This study, while reporting the interpretive views of sayyid qutb from Sunni commentators and Allameh Tabatabai in Al-Mizan from Shiite commentators in the contemporary period, will pay. <br /> He compares their views on the issue of women's employment from the perspective of the Qur'an with a descriptive, analytical, comparative method, in line with this research, it was concluded that both views of granting women financial rights and independence over property are considered as progressive laws of Islam; But seyyed Qutb according to verse (Al-Ahzab/33) believes that women should be in their homes and should not diminish their main role in the home and any activity in the home environment and outside that causes the violation of the husband's rights is not permissible and with the employment of women according to verse (Al-Nisa/34) due to having the right to alimony and responsibility of wife and mother, except in necessary cases( incapacity or unemployment of spouse and livelihood assistant) and without interference disagrees with responsibilities. While Ayatollah Javadi Amoly he Shiite commentator considers their employment necessary in case of non-interference with the responsibility of wife and mother and in compliance without hindrance and in women's affairs (medicione,education and sercices) is considered necessary due to not referring to non-mahrams.یکی از مسائل جدید در جامعه اسلامی، فعالیّت اقتصادی و اشتغال زنان در مناصب گوناگون است و در حالیکه میتواند مفید و اثر بخش باشد، مورد اختلاف عالمان دینی و مفسّران است. این پژوهش با روش تحلیلی- تطبیقی، ضمن گزارش آرای مفسّران، به ویژه سیّد قطب در تفسیر «فی ظلال القرآن» و آیهالله جوادی آملی در «تفسیر تسنیم»، به مقایسه نظرات آنها، پرداخته است. نتایج بحث نشانگر آن است که؛ هر دو دیدگاه، اعطاء حقوق مالی و استقلال زن بر مدیریت اموال خویش را از آموزههای قرآن میدانند، ولی سیّد قطب با توجّه به آیات (الاحزاب/33) و (النّساء/34) معتقد است که: زنان باید در خانههای خود قرار بگیرند و نباید نقش اصلی خود را در خانه، کم رنگ کنند و هرگونه فعالیّت اقتصادی در محیط خانه و بیرون از آن که موجب تضییع حقوق شوهر شود، جایز نمیباشد و با اشتغال آنان به علّت داشتن حقّ نفقه و مسوولیّت همسری و مادری، به جز در موارد ضروری همچون ناتوانی یا بیکاری همسر و لزوم امرار معاش، موافق نیست؛ در حالی که اغلب مفسّران شیعی به ویژه آیهالله جوادی آملی، اشتغال زنان را در صورت عدم تداخل با مسوولیّت همسری و مادری و با رعایت ضوابط شرعی، بلامانع دانسته ولی در انجام امور پزشکی، آموزش و خدمات بانوان، برای پیشگیری از مراجعه زنان به نامحرم، ضروری میداند.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53174720190723A comparative study of the position of Peter and Paul in the interpretations of the Holy Quranبررسی تطبیقی جایگاه دینی و اجتماعی پطرس و پولس در تفاسیر قرآن کریم131156119007FAسید محمد اسماعیلیاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمزیبا بیاتیکارشناس ارشد دانشگاه تهرانJournal Article20190207The religion of Islam, due to its kinship with the Semitic religions before it, including Christianity, has mentioned some figures of this religion in its sources. Among them are Peter and Paul. Peter is one of the greatest disciples of Jesus (pbuh) and Paul, despite not understanding Jesus Christ (pbuh), is one of the apostles who had a great impact on the spread of Christianity in the Western world. This article examines and adapts the religious and social position of Paul and Peter in the interpretations of the Holy Quran through a comparative, descriptive, analytical method.<br />The results of these studies show that Peter is introduced as a guardian and successor of Jesus (pbuh) due to his orthodoxy and emphasis on Shari'a orientation and has a special position.<br /> But Paul caused the perversion and perversion of debauchery in Christianity, and in Islamic interpretations he is equated with the inmates of hell and the arrogant as Nimrod, Pharaoh, and Judas.دین اسلام به دلیل خویشاوندی که با ادیان سامی پیش از خود، از جمله مسیحیت دارد؛ در منابع خود به برخی از شخصیتهای این دین، همچون پطرس و پولس اشاره کرده است. پطرس در زمرهی برترین شاگردان عیسی(ع) و پولس علیرغم عدم درک عیسی مسیح(ع) از جمله رسولانی معرفی شدهاند که تأثیر زیادی در گسترش مسیحیت در جهان غرب داشتهاند. این مقاله با روش تطبیقی- تحلیلی، به بررسی و تطبیق جایگاه دینی و اجتماعی پولس و پطرس در تفاسیر قرآن کریم میپردازد. نتایج این بررسیها نشان داد که؛ پطرس به جهت راست کیشی و تأکید بر شریعتمداری به عنوان وصی و جانشین حضرت عیسی(ع) معرفی و از جایگاه ویژهای برخوردار است، اما پولس در تفاسیر اسلامی، مسبب انحراف و رواج اباحهگری در مسیحیت شناخته شده و همردیف با یهودا از دوزخیان دانسته شده است.