دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173520180723Study and critique the idea of inherent superiority of the Israelites based on a comparative study of Qur'anic and Old Testament interpretationsبررسی و نقد انگاره برتری ذاتی بنیاسرائیل بر اساس مطالعه تطبیقی تفاسیر قرآن و تفاسیر عهد عتیق529102521FAطاهره سادات طباطباییاستاد یارJournal Article20180517Interpretations are found in the verses of the Holy Quran and the Old Testament that seem to indicate the inherent superiority of the people of Israel. The present study, by means of a comparative-analytic method, has investigated and criticized this idea with documentation of its interpretations and Old Testament interpretations. Old Testament commentators have criticized the idea of Israeli supremacy, after Jewish calfism and conflict with divine prophets, its incompatibility with reason, the uncertainty of the root of this belief, the inhumanity of some Jewish texts on racism, after which Israel cannot be The superior people gave up. Commentators on the Holy Quran have also embraced the idea of the Israeli supremacy limited and conditional. As conditional on Israel's supremacy of faith and acceptance of Al-Muhammad's province, the time and place constraints of this superiority, Its conflict with the goodwill and supremacy of the followers of Prophet Muhammad, the late verses of the Qur'an concerning the superiority of the followers of Prophet Muhammad over the Quranic verses concerning the superiority of the children of Israel and also Tafizil means "devoting many blessings to the children of Israel. The people of Israel have also been blamed on numerous verses. Thus the verses of the election of the people of Israel were limited to a specific time and did not last. <br /> تعابیری در آیات قرآن کریم و عهد عتیق یافت میشود که موهم برتری ذاتی قوم بنیاسرائیل است. پژوهش حاضر، با روش تحلیلی-تطبیقی این انگاره را با مستنداتی از تفاسیرقرآن و تفاسیر عهد عتیق، مورد بررسی و نقد، قرار گرفته است. مفسران عهد عتیق، در نقد این انگاره، به لغو برتری بنیاسرائیل پس از گوساله پرستی و درگیری یهود با پیامبران الهی، ناسازگاری آن با عقل، نامعلوم بودن ریشه این اعتقاد، غیرانسانی بودن تعصب برخی متون یهود بر نژادپرستی، اشاره کردهاند. مفسران قرآن کریم، نیز این انگاره را بر اساس ادلهای همچون مشروط بودن برتری بنیاسرائیل به ایمان و پذیرش ولایت آل محمد(ص)، محدودیت زمانی و مکانی این برتری، تعارض آن با آیات خیریت و برتری امت حضرت محمد(ص)، متأخر بودن آیات برتری امت اسلام نسبت به آیات برتری بنی اسرائیل در ترتیب نزول و ضرورت فهم صحیح تفضیل به معنای «تخصیص نعمتهای فراوان به این قوم، سرزنشهای مکرر بنیاسرائیل درآیات قرآن، نقد و رد کردهاند. بدینسان آیات برگزیدگی و تفضیل قوم بنی اسرائیل، محدود به زمان خاص بوده و تداوم نیافته است.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173520180723A comparative study of the legitimacy of power in the interpretations of al-Mizan and in the Fi Zilal al-Qur'anبررسی تطبیقی مشروعیت قدرت، در تفاسیر المیزان و فی ظلال القرآن3160102527FAابوطالب آدینه وندخلیل پروینیدانشکده علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20180414In recent times and in the face of modern times and also after the collapse of the Ottoman caliphate and the rise of the constitutional revolution in Iran, Muslims have become more aware of issues related to political thought because of the circumstances. That is to say, the new formulation of governance has been the focus of Muslim thought in the light of religious texts. Reconsidering the legitimacy of power as one of the most important aspects of political thought among commentators helps us to analyze the semantic system of contemporary Muslim thinkers in the field of politics and to clarify the political views of the Qur'an. This research, which is a necessity of this era, has used a descriptive-analytical method and a comparative study of the legitimacy of power in the interpretations of Al -mizan by Allameh Tabataba'i and Fi zilal al-Quran by Al-Sayed Qutb. In addition to reporting interpretative opinions by comparing and matching commonalities, the differences between the two views are also explained. The findings of this study indicate that the two commentators, under the theory of the divine right of heavenly power and authority, consider the question of government and its legitimacy, but disagree on who is eligible for governance.در دوران اخیر و در مواجهه با دوران مدرن و همچنین پس از فروپاشی نظام خلافتی عثمانی و برآمدن انقلاب مشروطه در ایران، مسلمانان از سر نیاز دورانی، تتبع بیشتری در موضوعات مرتبط با اندیشه سیاسی نمودهاند. بدین معنی که صورتبندی نوین حکمرانی محل تأمل متفکران مسلمان در پرتو متون دینی قرار گرفت. بازخوانی مشروعیت قدرت به عنوان یکی از مهمترین وجوه اندیشه سیاسی، در نزد مفسرین به ما کمک میکند تا نظام معنایی محل توجه متفکرین معاصر مسلمان در عرصه سیاست واکاوی شود و همچنین دیدگاههای سیاسی قرآن روشنتر گردد. این کوشش تحقیقی که ناشی از یک ضرورت دورانی است، به روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار مطالعهای کتابخانهای به بررسی تطبیقی مشروعیت قدرت مندرج در تفاسیر المیزان علامه طباطبایی و فی ظلال القرآن سید قطب پرداخته است تا ضمن گزارش آرای تفسیری، از قِبَل فهم متقابل به مقایسه اشتراکات و افتراقات آنها بپردازد. یافته های این پژوهش نشانگر آن است که دو مفسر مذکور، ذیل نظریه حقِ الهیِ قدرت و اقتدار آسمانی، به مسأله حکومت و مشروعیتِ آن نظر میکنند، اما بر سر اینکه چه کسی واجدِ مشروعیت برای حکمرانی است، با هم اختلاف نظر دارند.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173520180723A comparative study of the topics of work and employment with the teachings of the Qur'an and hadithمطالعه تطبیقی مباحث کار و اشتغال با آموزههای قرآن و حدیث6187102540FAزهره اخوان مقدم0000-0003-0591-4445فاطمه خلجیJournal Article20180508Man has two existential aspects and economic issues are directly related to his material dimension and indirectly to his spiritual dimension. Entrepreneurship and job creation are among the most important issues underlying the economy of any society. Paying attention to the place of entrepreneurship and employment in the teachings of the Qur'an and hadith is the most important issue of this paper which has been dealt with in a descriptive-analytical way. In the Qur'an and traditions, work and effort are of great importance, likened to jihad in the cause of God. By providing the foundations and tools of employment, such as the creation of the world and the mafia, God has asked man to apply his efforts in the world. Employment, entrepreneurship, and helping others in religious doctrines are essential, encouraging the pursuit of various industries in the Qur'an and traditions. According to religious teachings, only hard work promotes economic growth and prosperity.انسان دو جنبة وجودی دارد و مباحث اقتصادی به بُعد مادی او به طور مستقیم و به بُعد روحی وی نیز به صورت غیر مستقیم، ارتباط دارد. کارآفرینی و ایجاد اشتغال، از جمله مهمترین مسئلهای است که زیربنای اقتصاد هر جامعه است. توجه به جایگاه مباحث کارآفرینی و اشتغال در آموزههای قرآن و حدیث، مهمترین مسئله این نوشتار است که با روش توصیفی- تحلیلی به آن پرداخته شده است. در قرآن و روایات، کار و تلاش اهمیت فراوان داشته، به جهاد در راه خدا تشبیه شده است. خداوند با فراهم کردن مقدمات و لوازمِ اشتغال همچون خلقت دنیا و مافیها، از انسان خواسته که تلاش خود را در دنیا بهکار بندد. اشتغال و کارآفرینی و روزیرسانی به دیگران از نظر آموزههای دینی ضروری است و امر و تشویق به انجام صنعتهای مختلفی در قرآن و روایات به چشم میخورَد و هر یک از این آیات رهنمودهایی برای اهل فن و صنعتگران دارد. طبق تعالیم دینی فقط کار و تلاش باعث ارتقاء تولید و رونق و پیشرفت اقتصاد میشود.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173520180723A comparative study of the instances of the “Tathir” verse from the point of view of Allameh Tabatabai, Hakim Haskani and Rashidoddin Meibodiبررسی تطبیقی مصادیق آیه تطهیر از دیدگاه علامه طباطبایی، حاکم حسکانی و رشیدالدین میبدی89106102544FAمحمد اسماعیل صالحی زادهمعاون آموزشیJournal Article20180419The present study aims to evaluate the commentators' views on the instances of the verse "Tathir", and reviews the following material in three interpretations: "Kashf Al-Asrar", "Shavahed al- Tanzil" and "Al-Mizan". Allameh Tabataba'i, referring to the Qur'an and Shiite and Sunni traditions, considers Ahl al-Bayt, or the “Five people from Abba”, as instances of the verse "Tathir", and declares that God would only remove evil from the Ahl al-Bayt, and It signifies their infallibility. Hakem Haskani has also purified many verses that are in line with Allameh's opinion and confirms their citations, but Meybodi used the word "regs" in this verse to mean that women were forbidden and " He has also interpreted "purification" in this verse as replacing good traits has been interpreted as ugly traits. In his commentary, he refers to the instances of 'Ahl al-Bayt' as the wives of the Prophet (peace be upon him) and his relatives from Bani Hashim. This research is a descriptive-analytical study and reviews the opinions of each of the three commentators.پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نظرات مفسران درخصوص مصادیق آیه تطهیر، مطالب ارائه شده ذیل این آیه را در سه تفسیر کشف الاسرار، شواهد التنزیل و المیزان، مورد بررسی و نقد قرار داده است. علامه طباطبایی، با استمداد از قرآن و روایات شیعه و اهل سنت، اهل البیت یا همان پنج تن آل عبا را مصادیق آیه تطهیر دانسته و ابراز می دارد که خداوند خواسته رِجس و پلیدی را تنها از اهل البیت دور کند؛ لذا این آیه بر عصمت آنان دلالت دارد. حاکم حسکانی نیز شمار زیادی از روایات را که همسو با نظر علامه و مؤیّد استنادات ایشان است، ذیل آیه تطهیر آورده است؛ ولی میبدی، واژه «رِجس» را در این آیه به معنای پلیدی که زنان از آن نهی شدهاند دانسته و «تطهیر» را نیز به جایگزینی صفات نیکو به جای صفات زشت و پاکی از عُجب تفسیر کرده است. وی در تفسیر خود، مصداق اهل بیت را همسران پیامبر (ص) و عترت ایشان از بنی هاشم میداند. این پژوهش به روش توصیفی -تحلیلی انجام شده و نظرات هر یک از سه مفسر را مورد بررسی و نقد قرار داده است.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173520180723A Comparative Study of the Use and Concepts of the Word of the Testament in the Quran and the Testamentsبررسی تطبیقی کاربرد و مفاهیم واژه عهد در قرآن و عهدین107122102549FAمحمد علی همتیهیئت علمیاحمد جعفری0000-0003-4753-8396جواد جهانیJournal Article20180502Some scholars believe that there is no synonym in the Qur'an. Accordingly, each word has a particular meaning in the sentence. It is therefore necessary to have a more accurate understanding of the Divine Word by researching the meaning of the words correctly. One word that has many meanings in the Holy Quran is the word “Ahd” (Testament), with its derivatives used 46 times in the Holy Quran and in the Bible about 300 times. In this study, the meaning of the word “Ahd” (testament) and its semantic circle in the Holy Qur'an are compared with its meaning in the Old Testament. The findings of this study indicate that the concept of “Ahd” (Testament) is not the same in the Quran and the old testaments, but there is a significant difference in this regard.برخی لغت شناسان بر این باور هستند که ترادف در قرآن، وجود ندارد. بر این اساس، هر واژه بار معنایی در سیاق جمله دارد. از این جهت ضرورت دارد با تحقیق و تفحص در معنای صحیح کلمات، درک و فهم دقیق تری از کلام الهی داشت. یکی از واژه هایی که در قرآن کریم معانی متعددی دارد واژه "عهد" است که با مشتقات آن 46 بار در مصحف شریف و در کتاب مقدس نیز حدود 300 مرتبه به کار رفته است. در این پژوهش معنای واژه ی عهد و دایره معنایی آن در قرآن کریم با معنای آن در عهدین بررسی تطبیقی شده است. یافته های این پژوهش، نشانگر آن است که مفهوم عهد، در قرآن و عهدین، یکسان نیست؛ بلکه تفاوت معنا داری در این خصوص وجود دارد.دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173520180723A Comparative Study of the Semantic Dimensions and Exemplary Applications of the word "Nozol” in the Interpretations of Al-Mizan, Majmaa al-Bayan, Al-Kashaf, and Al-Tahrir Va al-Tanvirبررسی تطبیقی وجوه معنایی و کاربردهای مصداقی واژهی «نُزُل» در تفاسیر المیزان، مجمعالبیان، الکشّاف و التحریر و التنویر123134102551FAحسین خانی کلقایسمیه آزاددلJournal Article20180503Glossary studies in the Qur'an are among the oldest in the field of understanding and interpreting the Qur'an. The importance of linguistic research can be explained by the importance of understanding and correctly interpreting the Holy Quran. Given that the word "Nozol" has many meanings that, given the context, the atmosphere in the verses, one of the concepts may be correct or preferable, the question of this study is what is the exact meaning of the word “Nozol”? The findings of this descriptive-analytical study indicate that the “Nozol” essentially means "what food and drink is prepared for the reception of the guest, but in applications based on the highest consensus among the lexicons, with 11.31%, they believe that the meaning of “Nozol” is the place and the home, And 9.25% believe that the meaning of “Nozol” is blessing, grace and forgiveness, And 4.11% believe that the means is income. Examination of these meanings in the four interpretations Majmaa Al-Bayyan, al-Mizan, Kashaf and Al-Tahrir va Al-tanvir, shows that the term “Nozol” means "what food and drink is brought to a guest and"Nozol” in Paradise It's a blessing, and In hell it is the doom.مطالعات واژه پژوهی در قرآن، از جمله کهنترین مطالعات در حوزه فهم و تفسیر قرآن است. اهمیت پژوهش های واژه شناختی از رهگذر اهمیت فهم و تفسیر درست قرآن کریم قابل تبیین است. با عنایت به آن که واژهی «نُزُل» وجوه معنایی زیادی دارد که با توجه به سیاق، بافت و فضای حاکم در آیات، یکی از مفاهیم میتواند درست باشد ویا ترجیح داده شود، پرسش این پژوهش آن است که معنای دقیق واژه نُزُل کدام است؟ یافتههای این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شدهاست، نشان میدهد که نُزُل در اصل به معنای «آنچه از غذا و نوشیدنی که برای پذیرایی از مهمان آماده میشود، اطلاق می گردد ولی در کاربردها بر اساس بیشترین میزان اتفاق نظر در میان لغویان، با % 11.31، به جایگاه و منزل و با % 9.25 بر برکت، فضل و بخشش و با % 4.11 بر درآمد، اطلاق شده است. همچنین بررسی این معانی در تفاسیر چهارگانه مجمع البیان، المیزان، کشّاف والتحریر و التنویر نشان می دهد که در آنها نیز معنای واژه نُزُل به «آنچه از غذا و نوشیدنی که برای پذیرایی از مهمان آورده میشود و آن در بهشت نعمت و در جهنم، عذاب است.» معنا شده است.