دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023Halalness of slaughtered people of the Book from the point of view of Islamic commentators with emphasis on the interpretation of Tasnim and Al-Mizan
(based on verse five of Surah Ma'idah)حلیت ذبایح اهل کتاب از منظر تسنیم و المیزان (بر اساس آیه پنج سوره مائده)1029167308FAسید محمود طیب حسینیاستاد گروه قرآن پژوهی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران0000-0001-5681-0270ام البنین احمدیان علی ابادیطلبه سطح 4، رشته تفسیر، مدرسه معصومیه، قم، ایرانJournal Article20211121Is the slaughtered animal by the people of the book lawful or not? This issue has been the subject of controversy among commentators and jurists for a long time. Muslim jurists are divided into two groups regarding this issue, few Shia jurists and the majority of Sunni jurists believe that the animal meat slaughtered by the People of the Book is lawful while the majority of Shia jurists consider the slaughter of the People of the Book to be haram. In this article, the opinion of two great Shia commentators, Allameh Tabatabai, and Ayatollah Javadi Amoli, has been explained. These commentators believe that the sacrifices of the people of the book are valid, But the meaning of the word "food" is the source of their different opinion. Allameh believes that what is meant by food is grains and does not include the ritual sacrifices of the people of the book, and Ayatollah Javadi Amoli, with Quranic and customary arguments, as well as internal evidence and verses, states that food does not mean specifically barley and wheat. It includes cooked and raw food. As a result, the verse provides the solution of food prepared by the People of the Book, both slaughtered and non-slaughtered. Accordingly, the argument requires two things: 1. Purity of the people of the book; 2. Their slaughtered animal to be lawfulمسئله حلیت یا حرمت ذبیحه اهل کتاب، از دیرباز محل بحث مفسران و فقیهان بوده است. اختلاف نظر در این موضوع پیرامون این است که آیا حلیت ذبیحه، مشروط به مسلمان بودن ذبحکننده است، یا شامل ذبح اهل کتاب، نیز میشود؟ فقهای مسلمان در مواجهه با این مسئله، به دو دسته تقسیم شدهاند: اندکی از فقیهان امامیه و غالب فقیهان اهلسنت به حلیت گوشت حیوان ذبح شده توسط اهلکتاب معتقدند و غالب فقیهان امامیه، ذبیحه اهلکتاب را حرام میدانند. در این مقاله به روش تطبیقی، نظر دو مفسر بزرگ شیعه معاصر، علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی، بررسی شده است. دو مفسر قائل به حلیت ذبایح اهلکتاباند، اما آنچه که باعث اختلاف مفسران در این مسئله شده است برداشت هر یک از آنها در معنای لفظ «طعام» است. علامه قائل است که مراد از طعام، حبوبات است و حلیت ذبایح اهلکتاب را شامل نمیشود، و آیتالله جوادی آملی با استدلالهای قرآنی و عرفی و هچنین شواهد داخلی و آیه بر آن است که، طعام به معنای خصوص جو و گندم نیست، بلکه شامل غذای مطبوخ و مرطوب نیز میشود. در نتیجه ظاهر آیۀ مورد بحث حلیت طعام مطبوخ اهل کتاب، اعم از مذبوح و غیرمذبوح را بیان میکند و لازم آن دو چیز است: ۱. طهارت اهل کتاب؛ ۲. حلیت ذبیحه آنها.https://www.olomquran.ir/article_167308_8864a895cfae176c85f2deab0eeeb4ec.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A comparative study of views on the mystical structure of Surah al-Fatihaبررسی مقایسهای ساختارشناسی روانی انسان در مکتب روانتحلیلگری یونگ و علامه جوادی آملی، با رویکرد تفسیری تربیتی3051167664FAعلی محمدی آشنانیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایرانحمید حسن زادهاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، تهران، ایرانJournal Article20220715The structure of human existence and psyche is one of the most important and fundamental issues that has long been considered as an introduction to education; Jung and Allameh Javadi Ameli, as two contemporary thinkers and anthropologists, despite their differences in principles, sources, methods and approaches, have emphasized its necessity and importance and warned of its shortcomings or mistakes.<br /><br />The present article comparatively compares Allameh Javadi's revelatory view and Jung's psychoanalytic view of the human psychological structure and presents research papers on human education. According to the findings of this study, Jung, the psychological structure of man, includes 1-conscious 2-individual unconscious and 3-collective unconscious and from the point of view of Allameh Javadi Amoli, including 1- material and instinctive aspect 2- exemplary aspect 3- intellectual aspect and 4- aspect It is divine and the soul is single. Jung considers the structure of the conscious mind to consist of me and the masks, and the individual subconscious part to be full of shadows, and the collective subconscious to be of the archetypes and the masculine aspect of anima and the feminine aspect of animus. But Allameh Javadi Amoli considered the unconscious aspects of man to be full of the previous teachings of the divine nature and considered the human soul to be completely excluded from the masculine and feminine aspects and considered it to be related to the human body.ساختارشناسی وجود و روان انسان، از مباحث مهم و اساسی است که از دیرباز به عنوان مقدمه تعلیم و تربیت نیز مورد توجه بوده است؛ یونگ و علامهجوادیآملی، به عنوان دو اندیشمند و انسانشناس معاصر، علیرغم تفاوت و اختلاف در مبانی، منابع، روش و رویکرد، بر ضرورت و اهمیت آن تأکید و نسبت به نقص یا اشتباه در آن هشدار دادهاند.<br />مقاله پیشرو، دیدگاه وحیانی علامه جوادی و دیدگاه روانتحلیلگری یونگ را درباره ساختار روانی انسان مورد تحلیل و مقایسه تطبیقی قرار داده و جستارهایی را برای تعلیم و تربیت انسان، پیش رو نهاده است. براساس یافتههای این پژوهش، از نظر یونگ، ساختار روانی انسان، شامل 1-خودآگاه 2-ناخودآگاه فردی و 3-ناخودآگاه جمعی و از دیدگاه علامه جوادی آملی، شامل 1-جنبه مادی و غریزی 2-جنبه مثالی 3-جنبه عقلی و 4-جنبه الهی و روح مجرد است. یونگ ساختار روان خودآگاه را متشکل از من و نقابها و بخش ناخودآگاه فردی را سرشار از سایه و ناخودآگاه جمعی را از آرکی تایپها و جنبه مردانه آنیما و جنبه زنانه آنیموس، میداند. اما علامه جوادی آملی جنبههای ناخودآگاه آدمی را، سرشار از تعالیم پیشینی فطرتالهی دانسته و روحانسانی را، به کلی از جنبههای مردانه و زنانه برکنار و آن را مربوط به جسم آدمی دانستهاند.<br />از نظر یونگ، فردیت یافتنِ جامع و کامل با زندگی بر اساس همه ابعاد وجودی خود، میسر میگردد، ولی بر اساس دیدگاه علامه جوادی، غایت تعلیم و تربیت، خداگونگی انسان و زندگی متألهانه است که از خدا، به سوی خدا، در معیتِ خدا و سرانجام به لقای الهی میانجامد.https://www.olomquran.ir/article_167664_fb3cfe8e3e62d57ff41948d2a558fd7a.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A comparative study of political perceptions of the Qur'an concerning “the Siyaq law” in the versesبررسی مقایسه ای برداشت های سیاسی از قرآن در عرصه قاعدۀ سیاق در آیات74100167401FAمحمد عابدیاستادیار گروه قرآن شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران0000-0001-8711-4761Journal Article20220514The Qur'an, as the main source of responses to the problems of the political life of Muslims, has always been exposed to different political interpretations. The impressions are sometimes damaged by different views, such as <em>the Siyaq law </em>concerning<em> </em>words, sentences, and verses.<br /> In the meantime, part of the problems in the field of <em>Siyaq [</em>context] is related to the context of the verses. The invalid interpretations have raised the question “What harms do threaten the political perceptions in the context of the verses?” <br />This research emphasizes that these perceptions in the field of using the context of the verses have suffered various damages, including neglecting the context of the verses and incorrect use of the context of the verses. This research is based on gathering information in the library based on descriptive and analytical methodologies.<br /> <br /> The result of the research is to prove the problems of perceptions and conclusions because of neglecting the context[<em>siyaq</em>] of the verses (such as neglecting the context of the verses leading to the absence of political meanings of the words, negligence of the non-political and governmental relationships of the words, the verse being unrelated to the political and governmental dignity; neglecting the opposition of the context to the claim of the political tyranny of the Prophet (PBUH) ) or the invalid use of the context of the verses (such as the lack of criterion for the unity of the subject; the inability of the context to restrain the generality of the meaning of the verse; the incompatibility of the context with the generality of the verse) in addition this paper is to provide solutions for the aforementioned problemsقرآن، به مثابۀ مرجع اصلی پاسخ به مسائل حیات سیاسی مسلمانان، همواره در معرض برداشتهای سیاسی مختلف بوده است. برداشتهایی که گاه، در عرصۀ سیاق و بهویژه، سیاق در آیات، دچار آسیبهایی شدهاند.<br />برداشتهای سیاسی نامعتبر در عرصۀ سیاق آیات، و گسترۀ این آسیبها در بخش غفلت از سیاق (مانند: غفلت از سیاق آیات منجر به عاری پنداری الفاظ از مفاهیم سیاسی؛ عدم توجه به بیارتباط بودن آیه با شأن سیاسی و حکومتی؛ غفلت از مخالفت سیاق با ادعای استبداد سیاسی پیامبر(ص)) و استفادۀ نامعتبر از سیاق آیات(مانند: نبود ملاک وحدت موضوع؛ ناتوانی سیاق از تخصیص عمومیت مفهوم آیه؛ ناسازگاری سیاق با اطلاق آیه)، ضرورت آسیب شناسی این گونه برداشتهارا دوچندان مینماید. بنابراین، پژوهش حاضر، به مقتضای موضوع، روش توصیف و تحلیل، را در ارزیابی برداشتها به کار بسته است. وبه دنبال اثبات آسیبپذیری برداشتها در چگونگی غفلت از سیاق آیات است، و ارائۀ راهکارهایی برای رفع آسیبها میباشد.https://www.olomquran.ir/article_167401_99c8076ea98bb25f4fce5136a1ba7f79.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A comparative study of the transliteration of the types of "Waw" in the translations of the Qur'an by Elahi Qamsha-e, Fulladvand, and Reza'iبررسی تطبیقی برگردان انواع واو در ترجمه های تفسیری قرآن الهیقمشه ای،فولادوند و رضایی101123153333FAحسین خانی کلقایاستاد یار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، خوی، ایران0000-0001-5320-016Xالناز آذران سقین سرادانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته تربیت معلم قرآن مجید، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، خوی، ایرانJournal Article20220223 <br /> For each letter in the source language, there are several equivalents in the target language with different roles and translations. Therefore, choosing an equivalent for that letter and the role that letter plays, among the types of roles that come to the reader's mind, is one of the problems in the field of translation. It has a special position that distinguishes it from other letters because it contains different types that are very similar to each other so sometimes they are confused in terms of role due to this similarity, and each gives different meanings to the sentence. Therefore, the types of "wow" in the Arabic language and its uses in the Holy Qur'an have been examined and adapted in the translations of Fuladvand, Elahi Qomsheai, and Rezaei. The obtained results show that Fouladvand has acted correctly in comparing "Waw atfe", "Waw maeyat", and "Waw qasm". Elahi Qomsha'i has done the right thing in comparing "Waw haliyeh", "Waw thamaniyeh" and "Waw qasam". And Rezaei had a correct performance in the comparison of "Wow estenafiyeh", "Waw thamaniyeh" and "Waw qasam". In general, the translation of Foladvand is more accurate when comparing the types of "Waw".برای هر حرف در زبان مبدأ، چند معادل در زبان مقصد با نقشها و ترجمههای متفاوت وجود دارد. از اینرو، انتخاب معادل برای آن حرف، متناسب با نقشی که آن حرف ایفا میکند، از میان انواع نقشهایی که به ذهن خواننده میآید، یکی از مشکلات حوزۀ ترجمه است. حرف «واو»، از حروف یک حرفی است، که دارای جایگاه ویژه و متمایز از سایر حروف میباشد، زیرا انواع مختلفی را در بر دارد که بسیار شبیه به یکدیگر هستند، به طوریکه گاه به دلیل این شباهت از نظر نقش، اشتباه گرفته میشوند و هر یک از آنها به جمله، معانی متفاوتی میبخشد. بنابراین، در این پژوهش، انواع «واو» در زبان عربی و استعمالات آن در قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفته و در ترجمه های فولادوند، الهی قمشهای و رضایی تطبیق داده شده است. نتایج حاصله نشان میدهد که: فولادوند در برابریابی «واو» عطف، معیت و قسم درست عمل کرده است. الهی قمشهای در برابریابی «واو» حالیه، ثمانیه و قسم صحیح عمل کرده است. و رضایی در برابریابی«واو» استئنافیه، ثمانیه و قسم، عملکرد صحیحی داشته است. در حالت کلی در برابریابی انواع "واو" ترجمۀ فولادوند از صحت بیشتری برخوردار است.https://www.olomquran.ir/article_153333_0550687481dbc2894011a6b51b1f5f59.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A Comparative Reading of the Realm of Scientific Comprehensiveness of the Holy Quran from the Perspective of Ayatollah Javadi Ameli and Ayatollah Ma'refat.خوانش تطبیقی تفسیری قلمرو جامعیت علمی قرآن کریم از منظر آیتالله جوادی آملی و آیت الله معرفت124145167407FAسید حسین شفیعی دارابیاستادیار گروه تفسیر و علوم قرآن، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایرانخدیجه حسین زادهطلبه سطح 4(مدرس و پژوهشگر)، رشته تفسیر تطبیقی، جامعة الزهرا (س)، قم، ایرانمریم السادات موسویطلبه سطح 4(مدرس و پژوهشگر)، رشته تفسیر تطبیقی، جامعة الزهرا (س)، قم، ایرانJournal Article20220429Scientific comprehensiveness is an essential principle in Quran interpretation. Each of the Shiite commentators tends to adopt a particular interpretation by citing evidence in each area of comprehensiveness. It has raised questions regarding the positions of Ayatollah Javadi and Ayatollah Ma'refat on the scientific comprehensiveness of the Quran. This is based on their detailed and serious contributions to this discussion. The present paper explores this issue through a comparative analysis of the transmission and processing of information. Based on the research findings, both contemporary Qur'anic personalities accepted the scientific comprehensiveness of the Qur'an and provided comments on it. Ayatollah Javadi believes that the Qur'an's inherent scientific comprehensiveness results from the fact that all sciences are effective in achieving happiness both in this world and the afterlife, while the Qur'an was revealed for human happiness; Therefore, the maximum comprehensiveness of the Qur'an is acceptable under the following two conditions; Firstly, Qur'an guidelines should include the appearance, interior, reduction, and interpretation of the book; Secondly, these guidelines must be provided by the infallible. No one should expect the Quran to cover all sciences equally, or that we can derive details about all sciences from it. Although his principle is provable, some weaknesses exist. However, Ayatollah Ma'refat acknowledges the scientific comprehensive nature of the Qur'an through certain branches of science. By criticizing opposing views on comprehensiveness and religious belief, he tries to prove his theory and argues that the Qur'an cannot be used to extract all sciences; rather, it is a scientific reference whose reliability is unquestionable because of its comprehensiveness.جامعیت علمی قرآن از مبانی مهمّ صدوری تفسیر قرآن است که هر کدام از مفسران شیعی با استناد به ادلهای در هر یک از حوزههای جامعیت به یکی از دیدگاههای جامعیت حداقلی، اعتدالی و حداکثری، تمایل پیدا کردهاند. ورود تفصیلی و جدّی آیتالله جوادی و آیتالله معرفت در این بحث، موجب سؤال از موضع آنها نسبت به قلمرو جامعیت علمی قرآن شده است. ازاینرو، نوشتار حاضر به روش نقلی و پردازش اطلاعات به صورت تطبیقی با رویکرد انتقادی درصدد پرداختن به این مسأله است. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد دو شخصیت قرآنی معاصر، جامعیت علمی قرآن را پذیرفته و نظراتی را در این خصوص ارائه نمودهاند. آیتالله جوادی دیدگاه جامعیت حداکثری را با دو شرط شمول رهنمودهای ظاهری، باطنی، تنزیلی و تأویلی قرآن کریم و دیگر تبیین این رهنمودها توسط معصومین. هرچند اصل دیدگاه ایشان قابل اثبات و دلایل دیگری در تأیید آن میتوان اقامه کرد، ولی در پارهای از ادله، ضعف وجود دارد. اما آیتالله معرفت جامعیت علمی قرآن را به وسیلۀ علوم قطعى به نحو اعتدال پذیرفته است. ایشان با استفاده از ردّ و نقد دیدگاههای مخالف در زمینۀ جامعیت سعی بر اثبات نظریۀ خود دارد و معتقد است؛ امکان استخراج تمام علوم از ظاهر قرآن وجود ندارد، بلکه جامعیت علمیقرآن در حقیقت اشارههایى علمى است که قابل انکار نیست. https://www.olomquran.ir/article_167407_e54cb4542b707e704269089e5b032987.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A comparative study of Anfal verse from the point of view of commentators of the fariqinبررسی تطبیقی آیه انفال از دیدگاه مفسران فریقین170189167400FAحسن صادقیدانش آموخته سطح 4 حوزه، رشته فقه و اصول، حوزه علمیه قم، پژوهشگر- استاد سطح عالی حوزهJournal Article20220312One of the important verses which is the subject of debate among commentators of the fariqin is the first verse of Surah Mubaraka Anfal. Its importance is evident since, from the Shiite point of view, this verse expresses the financial resources of religious sovereignty. The present article has taken a descriptive-analytical approach and concluded that from the point of view of Shiite scholars, Anfal means all incomes. In the first verse of Surah Anfal, it is used in its general sense and includes any property without a private owner. The ownership of Anfal belongs to God Almighty and the Holy Prophet (PBUH) and his successor, the infallible Imam and the Supreme Leader. This verse is not abrogated by verse 41 of the same surah. From the point of view of famous Sunnis, Anfal means spoils of war, while some of them have expressed other aspects as well. Famous Sunnis believe that after the Holy Prophet, the Imam of the community can give from Anfal to whoever he wants, according to ijtihad and expediency for Muslims, but they differ on how and when to give Anfal. According to the well-known Sunnis, the first verse of Anfal has been abrogated by verse 41. In this article, the Shiite point of view has been verified using verses and Ahadith, and the Sunni point of view and its arguments have been criticized based on the form of the verse and Ahadith.یکی از آیات مهمی که مورد گفتگو میان مفسران فریقین است، آیه نخست سوره مبارکه انفال است. اهمیت موضوع با توجه به اینکه از دیدگاه شیعه، این آیه بیانگر منابع مالی حاکمیت دینی است، روشن است. مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی نگارش یافته، نتیجه گرفته است که از دیدگاه دانشمندان شیعه، انفال به معنای زیادیها است و در آیه نخست سوره انفال، به معنای عام بوده و هرگونه اموال بدون مالک خصوصی را شامل میشود. مالکیت انفال متعلق به خدای سبحان و رسول اکرم ص و جانشین ایشان؛ یعنی امام معصوم ع و ولیّ فقیه است. این آیه با آیه 41 همین سوره نسخ نشده است. از دیدگاه مشهور اهل سنت، انفال به معنای غنائم جنگی است، در عین حال، برخی از آنها وجوه دیگری نیز بیان کردهاند. مشهور اهل سنت عقیده دارند که پس از رسول اکرم(ص)، امام جامعه به حسب اجتهاد و مصلحت برای مسلمانان میتواند به کسانی که بخواهد، از انفال بدهد، ولی در چگونگی و زمان دادن از انفال اختلاف دارند. به نظر مشهور اهل سنت، آیه نخست انفال با آیه 41 نسخ شده است. در این مقاله، دیدگاه شیعه با استفاده از آیات و روایات اثبات شده و دیدگاه اهل سنت و ادله آن بر اساس ظاهر آیه و روایات نقد شده است.https://www.olomquran.ir/article_167400_304464a908e8e38a4a8a853ecce2fa61.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023Analytical criticism of the opinions of Orientalists about the companions of the cave with the Quranنقد تحلیلی آرای مستشرقان درباره اصحاب کهف با تأکید بر آموزه های قرآن216239168289FAاکرم سادات سیدیدانشجوی دکترای رشته تفسیر تطبیقی، جامعة الزهرا (س)، قم، ایرانسید محمد علوی زادهدانشجوی دکتری رشته قرآن و روانشناسی، جامعة المصطفی، قم، ایرانJournal Article20220201In the Holy Qur'an, God Almighty has used stories many times to convey His purpose to the audience. One of the stories mentioned in the Holy Quran is the story of the Companions of the Cave.<br />Orientalists who have analyzed the Holy Quran, including the story of the Companions of the Cave, have put forward different opinions about this story. The different analyses of orientalists about the story of the Companions of the Cave created an incentive to answer the question in this research, what theories have the Orientalists put forward about the story of the Companions of the Cave? Of course, these theories are discussed and investigated with a descriptive-analytical method and with a critical approach.<br /> Some orientalists have considered this story to be a myth, others have taken it from reality, and some have taken it from the stories of Christians, and this difference in their approach to the story of the Companions of the Cave has led them to take different messages from the verses and have incorrect perceptions. In this research, while rejecting the mythic view of the story of the companions of the cave, it becomes clear that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) did not narrate this story from the Christians; Rather, Christians have distorted this story, which is based on reality, to achieve their dubious goals and have included it in their religious heritage.خداوند متعال در قرآن کریم برای رساندن مقصود خود به مخاطبین بهکرات از قصه و داستان بهره برده است. یکی از داستانهایی که در قرآن کریم مطرح شده است، داستان اصحاب کهف است.<br />مستشرقانی که به تحلیل قرآن کریم، از جمله داستان اصحاب کهف پرداختهاند، نظریات متفاوتی را در مورد این داستان مطرح نمودهاند. تحلیلهای متفاوت خاورشناسان در مورد داستان اصحاب کهف انگیزهای ایجاد کرد که در این پژوهش به این پرسش پاسخ داده شود که مستشرقین در مورد داستان اصحاب کهف چه نظریاتی را مطرح کردهاند؟ این نظریهها با روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد انتقادی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.<br /> برخی از خاورشناسان، این داستان را اسطوره و برخی دیگر آن را برگرفته از واقعیت و برخی آن را برگرفته از قصههای مسیحیان دانستهاند و این تفاوت رویکردشان نسبت به داستان اصحاب کهف منجر شده است که پیامهای متفاوتی را از آیات برداشت کنند و برداشتهای ناصوابی نیز داشته باشند. در این پژوهش ضمن مردود شمردن دیدگاه اسطوره انگاری داستان اصحاب کهف، روشن میگردد که حضرت رسولالله <sup>(صلیالله</sup><sup></sup><sup>علیهوآله)</sup> این داستان را از مسیحیان نقل نکرده است؛ بلکه مسیحیان این داستان را که بر اساس واقعیت است، بهخاطر رسیدن به اهداف شبههناک خود، تحریف کرده و در میراث دینیشان وارد کردهاند.https://www.olomquran.ir/article_168289_25fce815b9414404d042b2eb4c75cdfe.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023The effect of gender difference on human reality and social activity, from the viewpoint of Imamiya and Wahhabism, centered on the thoughts of Ayatollah Javadi Amoli and Benbazتاثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظرگاه امامیه و وهابیت با محوریت اندیشههای تفسیری آیتالله جوادیآملی و بنباز240259167312FAفاطمه رئوفی تباردانشجوی دکترای رشته کلام، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20211028Gender difference, which means being male or female, is one of the characteristics that classify human beings into two major classes, men and women. Despite all the differences between men and women, both of them would be identified with a single type; and their commonalities cause both to be called human. However, differences related to gender have caused different views about a woman's reality as a human and her social activities. The aim of this research is to the effect of gender differences on human reality and social activity from the perspective of Imamiya (on behalf of the second perception) and Wahhabism (on behalf of the first perception) by focusing on the thoughts of Ayatollah Javadi Amoli and Benbaz, which has been written by using the method of comparison and analysis. in Wahhabism, Ben Baz is one of those who, believing in the lack of intellect and faith of a woman, ignores her human reality and prevents her from being in the community under the pretext of being forbidden social intercourse with men. This perception, relying on the appearance of some hadiths, has closed its eye on the numerous verses of the Qur'an and Traditions, which do not limit human development to a specific gender and consider only humanity and piety as the criteria. On the other hand, Ayatollah Javadi, on the behalf of Imamiya thought, believes the soul is the most important dimension of humans, in which gender has no meaning, and pious men and women can go through the stages of their human reality without any discrimination. Social activity, concerning Islamic limits, is also permissible and in some cases necessary for a woman. This view, in addition to being by wisdom, is derived from the verses of the Qur'an and Traditions.با وجود تمام اختلافهای زن و مرد، هر دو در ذیل نوع واحدی به نام انسانیت قرار میگیرند؛ با این حال، اختلافهای وابسته به جنسیت، نگاههای متفاوتی را نسبت به فعلیت انسانی زن و فعالیتهای اجتماعی او سبب شده است. هدف از این پژوهش، تأثیر تفاوت جنسیتی بر فعلیت انسانی و فعالیت اجتماعی از نظر گاه امامیه (به نمایندگی از تلقی دوم) و وهابیت (به نمایندگی از تلقی اول) با محوریت اندیشههای آیتالله جوادی آملی و بنباز است که با روش تطبیق و تحلیل به نگارش درآمده است. بر این اساس، بنباز در وهابیت از جمله کسانی است که با اعتقاد به نقص عقل و ایمان زن، فعلیت انسانی او را بیپاسخ گذاشته است و به بهانۀ حرمت اختلاط با مرد، او را از حضور در اجتماع بازمیدارد. در مقابل، آیتالله جوادی به نمایندگی از تفکر امامیه، مهمترین بعد انسان را روح میداند که جنسیت در آن معنا ندارد و زن و مرد با تقوا پیشگی میتوانند مراحل فعلیت خود را بدون هرگونه تبعیض، طی کنند. از دیگاه علامه جوادی فعالیت اجتماعی نیز برای زن، با رعایت حدود اسلامی، جایز و در برخی موارد، لازم و ضروری است. این نگاه، افزون بر مطابقت با عقل، برگرفته از آیات قرآن و روایات است.https://www.olomquran.ir/article_167312_a3591f7cfdbdb3962f4e8fa412dc5655.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A Study of the Interpretive votes of Ayatollah Javadi Amoli on the Critique and Analysis of Religious Orientalists concerning the Origin of the Qur'anبررسی آرای تفسیری آیتالله جوادی آملی در نقد و تحلیل آرای مستشرقان در رابطه با خاستگاه قرآن260283167323FAرقیه خلیلیدانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان شرقی، ایرانJournal Article20210823The Holy Quran is the last and most complete book of guidance and a version of the happiness of all human beings. The truth of the Qur'an is like the light that emanates from the eternal source of the divine sciences to illuminate human life. Research on Islam and the Qur'an is one of the topics that has been academically considered by Orientalists in the last two centuries to clarify the human condition. One of the axes on which religious Orientalists have created works is the origin of the Qur'an. Many of them assume that the Qur'an is a human work and has used historical teachings and reports before it. However, not all Orientalists think the same way. This study aims to find out the relationship between critique and analysis of the views of Orientalists about the origin of the Qur'an, and the views of Ayatollah Javadi. The research has expressed this issue descriptively and analytically, based on which it has been determined that the most important opinions about the origin of the Qur'an from the point of view of Orientalists are whether it is human or inhuman، Six sources for the human origin and three sources for the non-human origin of the Qur'an are presented. In the present article, after mentioning the views of religious Orientalists about the origin of the Qur'an, first, the truth of revelation from the point of view of Ayatollah Javadi is explained and Then the critique and analysis of the views of Orientalists from the point of view of this educated mystic has been examined and the divinity and revelation of the origin of the Qur'an have been proved.قرآن کریم، آخرین و کاملترین کتاب هدایت و نسخۀ سعادت همۀ بشر است. حقیقت قرآن بسان نوری است که از منبع لایزال علوم الهی سرچشمه میگیرد تا زندگی آدمیان را روشن کند. پژوهش دربارۀ اسلام و قرآن از جمله موضوعاتی است که به صورت آکادمیک، در دو سدۀ اخیر مورد توجّه مستشرقان بوده است. یکی از محورهایی که مستشرقان دینی دربارۀ آن آثاری را پدید آوردهاند، خاستگاه قرآن است. پیش فرض بسیاری از آنان این است که قرآن اثری بشری بوده و از آموزهها و گزارشهای تاریخی قبل از خود استفاده کرده است. با این حال همۀ مستشرقان در اینباره یکسان نمیاندیشند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخی است که بیان کند نقد و تحلیل آرای مستشرقان دینی پیرامون خاستگاه قرآن، بر اساس آرای تفسیری آیتالله جوادی به چه صورت میباشد؟ پژوهش با شیوۀ توصیفی و تحلیلی به بیان این مسئله پرداخته، که بر اساس آن، مشخّص شد که اهمّ نظرات دربارۀ خاستگاه قرآن از دیدگاه مستشرقان، بشری یا غیر بشری بودن آن است، صرع و بیماری، تجلّی نفس، فرهنگ و عقاید عرب جاهلی و . . . از جمله خاستگاههای بشری و آیین حنفاء، مصادر خارجی و الهی و وحیانی بودن از جمله خاستگاههای غیر بشری قرآن است. در این نوشتار، پس از ذکر آرای مستشرقان دینی پیرامون خاستگاه قرآن، ابتدا حقیقت وحی از دیدگاه آیتالله جوادی تبیین گردیده و آنگاه نقد و تحلیل آرای مستشرقان از دید این عارف فرهیخته بررسی شده و الهی و وحیانی بودن خاستگاه قرآن، اثبات شده است.https://www.olomquran.ir/article_167323_618e556acdb0160cf73666de279c89f7.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023A comparative study of views on the mystical structure of Surah al-Fatihaبررسی تطبیقی ساختار عرفانی سوره حمد از منظر مفسران5273167397FAمحمد علی اسدی نسب محمد علیدانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانJournal Article20220407Surah Fatiha al- Kitab for its content, importance based on the narrations, and its role in the knowledge, practice, and spirituality of the believers has always been the focus of commentators of the Quran. They have examined and interpreted it in different aspects. Many topics have been proposed and a significant part of mystical topics has been dedicated to Surah; Therefore, it is necessary to receive all-around attention from a mystical point of view.<br /> In this regard, one of the important aspects is its mystical structure, which will have a great impact on the understanding and realization of its true purpose; In this regard, mystic commentators various have mentioned different plans for interpreting its structure. In this article, these plans are explored and adapted with the library method and scholarly analysis;<br /> First, the opinions of the mystic commentators are quoted and analyzed, and then we will express our opinion on the mystical structure of Surah Fatiha and we will clarify that almost all the structures expressed so far have the problem and had not convincing reason and attention to the context of the verses. However, we can have structure without the problem of inconsistency or context based on worship theory in both parts of the surah.سوره مبارکه حمد با مضمونی که دارد و اهمیتی که برای آن در روایات فراوان نقل شده و نقش مهمی که در نظام معرفتی و سلوک عملی مؤمنان برای آن است، همواره مورد توجه مفسران بوده و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی و تفسیر قرار دادهاند؛ برای این سوره در گرایش تفسیر عرفانی مباحث بسیاری طرح شده و بخش معتنابهای از مباحث عرفانی به آن اختصاص یافته است؛ ازاینرو ضرورت دارد از حیث عرفانی مورد توجه همه جانبه قرارگیرد؛ در همین راستا یکی از محورهای مهم، ساختار عرفانی آن است که تاثیر زیادی در فهم و تحقق هدف حقیقی آن خواهد داشت؛ در این باره طرحهای مختلفی از سوی عارفان مفسر در تبیین ساختار آن ذکر شده است که در این نوشته این طرحها با روش کتابخانهای و تحلیل اجتهادی مورد کاوش و تطبیق قرار میگیرد؛ ابتدا آرای مفسران عارف نقل و تحلیل میشود و سپس نظر خود در ساختار عرفانی آن را بیان خواهیم کرد و خواهیم گفت که تقریباً همه ساختارهای بیان شده تاکنون مشکل ذوقی و بدون دلیل و توجه به سیاق آیات را دارند اما در اینمیان ساختاری را که میتوان برای آن بیان نمود و مشکل عدم تطابق یا سیاق را نداشته باشد، بر پایه عبودیت در هردو بخش سوره خواهد بود.https://www.olomquran.ir/article_167397_15684c9e91f11bc580a9903f4afb5a64.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023Investigation and analysis, the impermissibility of "voluntary euthanasia" in the Quran verses and the first generation of human rightsنقش مسئولان در پیشرفت اقتصادی درون زا با تاکید بر آموزه های قرآنی و بیانات رهبر انقلاب(حفظه الله)146169167311FAبی بی حکیمه حسینی حکمتاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مشهد، ایران0000-0002-3074-0961رضوان رخشانیدانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مشهد، ایرانJournal Article20210728<span style="color: #0e101a;">One of the challenging subjects in today's era is voluntary euthanasia; the excess of discussion in the academic space has also found an opening towards the cultural and cinematic space that they are trying to license by de-ugliness. </span><br /><span style="color: #0e101a;">Some organizations and governments promote the desire for voluntary euthanasia by destigmatizing it through media and legal activities. Countries such as Belgium, Luxembourg, the Netherlands, Switzerland and recently Spain have declared it legal.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;"> </span></strong><span style="color: #0e101a;">The research method will be based on descriptive, analytical studies and finding common horizons from an intra-religious perspective (verses of the Holy Quran and extra-religious ones (the first generation of human rights). </span><br /><span style="color: #0e101a;">From the perspective of the Holy Quran, there is no evidence for the permissibility of voluntary euthanasia, which It is possible to point out the reasons for impermissibility such as the right to life, the right to human dignity, the exclusivity of the right to die for God, the principle of the wisdom of pain and suffering, and the possibility of error in diagnosis. Also, from the point of view of some human rights articles, especially the rights of the first generation of human beings, it is possible to prohibit Euthanasia became known.</span>در سالهای اخیر که کشور گرفتار آسیبهای متنوع اقتصادی از جمله تحریمهای ظالمانه است، راهبردهایی از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شده است؛ که یکی از مهمترین آنها، استفاده از ظرفیتهای داخلی یا دنبال نمودن «پیشرفت اقتصادی درونزا» است. این راهبرد بیگمان از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و میتواند اثر سیاستهای خصمانه خارجی را تا حدّ زیادی کاهش دهد و تحقق آن، بطور عمده، مستلزم مشارکت سه رکن مردم، نخبگان جامعه و مسئولان است. این مقاله از میان این سه رکن، بر نقش مسئولان متمرکز شده و با محوریت قرآن، روایات و بیانات رهبر انقلاب بر اساس روش توصیفی و تحلیلی، به استخراج و تبیین این عامل اهتمام ورزیده است. بررسیها نشان میدهد، مسئولان از یک سو در بهرهگیری از ظرفیتهای طبیعی کشور همچون معادن، زمینها و نفت دارای نقش هستند؛ و از سوی دیگر، خود به عنوان یک شاخه از ظرفیتهای انسانی کشور مورد توجهاند. این تأثیرگذاری، شامل: اجرای عدالت، مبارزه با فساد، کارآفرینی، جلوگیری از اسراف و... است.https://www.olomquran.ir/article_167311_03d18fe349ccd297ec8908e5660d393d.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53177شماره اول20221023Investigation and analysis, the impermissibility of "voluntary euthanasia" in the Quran verses and the first generation of human rightsبررسی وتحلیل، عدم جواز «اوتانازی داوطلبانه» در آیات قرآن و نسل اول حقوق بشر190215167398FAقاسم بابائیدانشجوی دکترای رشته فلسفه حقوق، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، مربی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، قم، ایرانJournal Article20220422<span style="color: #0e101a;">One of the challenging subjects in today's era is voluntary euthanasia; the excess of discussion in the academic space has also found an opening towards the cultural and cinematic space that they are trying to license by de-ugliness. </span><br /><span style="color: #0e101a;">Some organizations and governments promote the desire for voluntary euthanasia by destigmatizing it through media and legal activities. Countries such as Belgium, Luxembourg, the Netherlands, Switzerland and recently Spain have declared it legal.</span><br /><strong><span style="color: #0e101a;"> </span></strong><span style="color: #0e101a;">The research method will be based on descriptive, analytical studies and finding common horizons from an intra-religious perspective (verses of the Holy Quran and extra-religious ones (the first generation of human rights). </span><br /><span style="color: #0e101a;">From the perspective of the Holy Quran, there is no evidence for the permissibility of voluntary euthanasia, which It is possible to point out the reasons for impermissibility such as the right to life, the right to human dignity, the exclusivity of the right to die for God, the principle of the wisdom of pain and suffering, and the possibility of error in diagnosis. Also, from the point of view of some human rights articles, especially the rights of the first generation of human beings, it is possible to prohibit Euthanasia became known.</span>یکی از موضوعات چالشی در عصر حاضر، اوتانازی داوطلبانه است؛ که مازاد برگفتگو در فضای دانشی، روزنهای نیز به سمت فضای فرهنگی، سینمایی پیداکرده است که درتلاشند با قبح زدایی به تجوز آن بپردازند.<br />برخی سازمانها ودولتها با قبح زدایی از طریق فعالیتها ی رسانهای وقانونی اعلام کردن، اوتانازی داوطلبانه، رغبت به سمت آنرا ترویج میکنند. کشورهای مانند بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، سوئیس و اخیراً اسپانیا، آنراقانونی اعلام کردهاند.<br />روش تحقیق براساس مطالعات توصیفی تحلیلی و یافتن افقها ی مشترک از منظر درون دینی(آیات قران کریم و برون دینی(نسل اول حقوق بشر)خواهد بود.<br />از منظر قرآن کریم دلیلی بر جواز اوتانازی داوطلبانه وجود ندارد که میتوان به دلایل عدم جواز؛ مانند حق حیات، حق کرامت انسان، انحصاری بودن حق مرگ برای خداوند، اصل حکیمانه بودن درد و رنج و احتمال خطا در تشخیص اشاره کرد. همچنین از منظر برخی مواد حقوق بشر بهویژه حقوق نسل اول بشرمی توان به منع اوتانازی آگاهی یافت.https://www.olomquran.ir/article_167398_3d0ac8be5ef8c718e722906bc5ef9370.pdf