دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173620190220Comparative analysis of the components of the strong covenant in verses 7-15 of Surah Al-Ahzab from the perspective of Shiite and Sunni commentatorsتحلیل تطبیقی مولفههای میثاق غلیظ در آیات 15-7 سوره احزاب از دیدگاه مفسران فریقین727113135FAسیده راضیه پورمحمدیزهرا بشارتیدانشگاه علامهJournal Article20180930An accurate understanding of religious texts requires careful analysis of the interpretations and terms used in them. Individual disagreements about certain components of speech suggest the possibility that different tendencies and schools of thought may be reflected in their interpretive views. Therefore, it is necessary to take a deep look at resolving the dispute, and on the other hand, in the absence of differences and similarities in the interpretation of the verses, the ineffectiveness of different tendencies in their interpretation must be accepted. This necessitates a comparative study of the opinions of commentators with different interpretive schools and religions. Accordingly, the present study analyzes the key components in the views of Shiite and Sunni commentators, following verses 7-15 of Surah Al-Ahzab, with a partial comparative approach and descriptive-analytical method, and expresses the differences and commonalities in these commentary books. The results of this study confirm the similarity of the opinions of the commentators under some components such as "divine help" and "weakness of faith of the hypocrites". At the same time, it indicates a general or partial difference in their views to explain components such as "thick covenant", "truth" and "extreme fear". <br /> لازمه فهم صحیح متون دینی، واکاوی دقیق تعابیر و اصطلاحات به کار رفته در آن است. اختلاف نظر مفسران درباره بعضی اجزای کلام، این احتمال را گوشزد میکند که ممکن است گرایشها و مشربهای فکری متفاوت، در آرای تفسیری ایشان موثر باشد. این نشانه بر آن میدارد تا با نگاهی ژرف به حلّ اختلاف اقدام نمود و از دیگر سو، در صورت نبود اختلاف و تشابه دیدگاهها ذیل آیه یا سیاق واحد، رأی به عدم تأثیرگذاری مشربهای فکری در تفسیر ایشان داد. این امر، بررسی تطبیقی آرای مفسران با مکاتب و مذاهب مختلف تفسیری را ضروری میسازد. بر این اساس، پژوهش حاضر به واکاوی مولفههای کلیدی در آرای مفسران شیعی و اهل سنت، ذیل آیات 7 - 15سوره احزاب، با رویکرد تطبیقی جزئی و روش توصیفی- تحلیلی پرداخته و وجوه افتراق و اشتراک در تفاسیر عرضه شده را مورد توجه قرار داده است. حاصل این پژوهش بر اتفاق آرای مفسران ذیل برخی مولفهها مانند «امداد الهی» و «ضعف ایمان منافقان» صحه میگذارد، ضمن این که از اختلاف رای و روش ایشان گاه کلی و گاهی نیز در امور جزئی، جهت تبیین مولفههایی چون «میثاق غلیظ»، «صدق» و «ترس شدید» حکایت میکند. https://www.olomquran.ir/article_113135_6a328af839ae2a48292dc96dae0cf155.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173620190220A critical review of the belief in the divinity of Jesus Christ from the perspective of the Qur'an and reasonبررسی انتقادی الوهیت پنداری مسیح از منظر قرآن و عقل2954113140FAعلی اصغر فیضی پور-Journal Article20180916In the common Christian view, some religious teachings should be accepted and believed only through "divine revelation", independent of "rational" considerations. The historical background of the correction of this idea of Christianity dates back to the time of the revelation of the verses of the Qur'an that the Holy Qur'an did not accept any polytheism, believe in Allah is the Messiah, or Jesus is the Son of God, and the idea of the Trinity as blasphemy. The Qur'an describes Jesus as only a "man", a righteous servant, the word and spirit of God; Thus, the idea of the "trinity" is completely rejected from the perspective of the Qur'an; The intellect also does not accept Jesus (pbuh), who had a human life like other human beings, as God or his child; Because having a child requires God to have a body, a need and an impossible thing. Thus, the belief in the "incarnation," or "the redemption of Christ to atone for the sin of mankind," or the "refuge of the Holy Spirit" in him, - on which the irrational foundation is based, - is also unacceptable. This article, by examining the revelation and rationality of the most important religious beliefs of contemporary Christianity from the perspective of the Qur'an and reason, has descriptively analyzed them. The findings of this study show that according to the Qur'anic teachings and rational principles, Jesus (pbuh) is a creature, a servant of God and a prophet with a miracle that has called human beings to pure monotheism and servitude to God Almighty.در انگاره رایج مسیحیان، بعضی از معارف دینی فقط از طریق «وحی الهی» و مستقل از ملاحظات «عقلی»، باید مورد پذیرش قرار گرفته و بدان ایمان آورده شود. پیشینة تاریخیِ اصلاح این انگاره مسیحیت، به زمان نزول آیات قرآن برمی گردد که قرآن کریم، هرگونه شرک را برنتافته، الوهیت پنداری مسیح، پسر خدا خواندن عیسی<sup>(ع)</sup> و پنداره تثلیت را کفرآمیز، خوانده، آن حضرت را تنها یک «انسان»، بندة صالح، کلمه و روح خداوند معرفی میکند؛ بدین رو انگاره «تثلیث» از منظر قرآن، کاملا مردود است؛ عقل نیز حضرت عیسی<sup>(ع) </sup> را که دارای زیست انسانی همانند سایر انسانها بوده، را به عنوان خدا یا فرزند او نمی پذیرد؛ زیرا فرزند داشتن خداوند را مستلزم داشتن جسم، نیازمندی و امری محال می داند. بدینسان اعتقاد به «تجسّد»، یا «فدیة بودن مسیح برای جبران گناه نوع بشر» یا «مأوا گزیدن روح القدس» در وجود وی، که بر آن بنیان نامعقول، بنیان شده نیز قابل پذیرش نیست. این مقاله، با بازخوانی وحیانی و عقلانی مهمترین اعتقاد دینی مسیحیت معاصر از منظر قرآن و عقل، با روش توصیفی، به تحلیل انتقادی آنها پرداخته است. یافته های این پژوهه نشانگر آن است که برابر معارف قرآنی و مبانی عقلانی، حضرت عیسی<sup>(ع)، </sup>یک انسانِ مخلوق، بندة خدا و پیامبری دارای معجزه است که انسانها را به توحید ناب و بندگی خداوند متعال فراخوانده است.https://www.olomquran.ir/article_113140_6108c6650a32b7b6387c19b8bca00d06.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173620190220A comparative study of the prohibition of drinking wine in The Holy Quran and The Old and New Testamentبررسی تطبیقی حرمت نوشیدن شراب در قرآن کریم و عهدین5581113141FAروشنک کاظمی مقدمدانشجوی دکترای قم - ایرانداود کمیجانیعلوم و فنون تهران ایرانJournal Article20181027The ruling on drinking in Islam, like the first ruling on food, is lawful. In a number of verses, drinking certain beverages is forbidden and is explicitly forbidden, one of them is drinking wine, both in small and large quantities; direct or indirect, which is generally forbidden according to the explicit text of verses and hadiths, as well as the rule of reason and consensus. The question now is whether there is a ruling in other heavenly books that drinking wine is forbidden. Present article, has analyzed The Holy book, Old and New Testaments and compared it with a descriptive-analytical method. The result of this research is that although the words are used differently for both grape products, that's mean fermented and unfermented wine, the Bible forbids fermented wine, but over time different interpretations of it have been implemented. It has come and gone <br />with ups and downs in practice.حکم آشامیدنیها در اسلام همانند حکم نخستین در خوراکیها، حلال بودن است. آیات مختلفی از قرآن کریم، به آشامیدنیهای حلال و پاک، اشاره دارد. در تعدادی از آیات، نوشیدن برخی آشامیدنیها، تحریم و به طور واضح و صریح، نهی شدهاست؛ یکی از آن موارد، نوشیدن شراب به مقدار کم یا زیاد و مستقیم یا غیر مستقیم است که برابر نص صریح آیات، روایات و نیز به حکم عقل و اجماع، به طور کلی حرام شدهاست. اکنون پرسش آن است که آیا حکم حرمت آشامیدن شراب، در کتب الهی پیشین نیز وجود دارد؟ مقاله پیش رو، کتاب مقدس؛ عهد قدیم و جدید را واکاوی نموده و با روش توصیفی– تحلیلی، مورد بررسی تطبیقی قرار داده است. نتیجه پژوهش آن است که هرچند کلمات، برای هر دو محصول انگور؛ یعنی شراب تخمیر شده و تخمیر نشده، متفاوت به کار رفته، اما کتاب مقدس از شراب تخمیر شده، نهی کرده، ولی در مرور زمان تفاسیر مختلفی از آن به عمل آمده و در مقام عمل نیز با فراز و نشیبهایی همراه شده است.https://www.olomquran.ir/article_113141_f94e829e6375541905dcacabb70b3fc6.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173620190220Analytical-Comparative study of the wisdom of verbal repetition in surah Al-kafrun In terms of Shiites and Sunnisبررسی تحلیلی _ تطبیقی حکمت تکرار لفظی در سوره ی کافرون از نگاه فریقین83105113184FAحسینعلی ترکمانیدانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدانمحمد حسین موحدنیا-Journal Article20180921The meaning and content of Surah Al-Kafrun is related to pure monotheism, which according to most commentators belongs to a certain group of infidels. It seems that the disbelievers were annoyed by the way it was addressed in this surah. In this surah, God says to the Holy Prophet of Islam (peace be upon him) that the disbelievers have not and will not accept the monotheistic religion and creed. Nor do the infidels worship what the Prophet (PBUH) worships and the Prophet does not worship what the disbelievers worship. In this article, the types of repetition are examined and it is also stated that the content and thematic structure of the surah has caused the repetition.The type of repetition in Surah Al-Kafrun is verbal and with a space. In this analytical-descriptive article, which uses library resources to discuss the present and future of verses, as well as the habits of the Arab people in repetition of words, two questions are answered: first of all, why did God repeat the third and fifth verses of Surah Kafrun? And second, what are the consequences of repetition? By comparing the interpretive views of Imami and Sunnis and by examining the narrative and revelation arguments, we have come to the conclusion that the main reason for repetition in this surah is the emphasis on understanding the proposers and creating a kind of line between the Prophet (PBUH) and the infidels. There is no compromise or softness in this case forever, and the repetition of verses has made it impossible to worship God Almighty in turn and occasionally.مفهوم و محتوای سورهی کافرون، توحید محض است و بر اساس نظر اکثر مفسرین به گروه مشخصی از کافران اختصاص دارد. خداوند در این سوره به نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و سلم میفرماید: کافران، پذیرای دین و آیین توحیدی نبوده و نیستند و آنچه را که پیامبر(ص) می پرستد، کفار نمی پرستند و آنچه را کافران میپرستند، حضرتش نخواهد پرستید. به نظر می رسد؛ تکرار لفظی در آیات سوره موجب پرسش و پیدایش آرای گوناگون شده است. بدین رو، در این مقاله انواع تکرار، مورد بررسی قرار گرفته و نشان میدهد که محتوا و ساختار موضوعی سوره، تکرار را سبب شدهاست و نوع تکرار لفظی و با فاصله است. در این مقاله تحلیلی-تطبیقی، با استفاده از منابع کتابخانهای، به بحث در مورد زمان حال و آینده آیات و همچنین به عادات قوم عرب در تکرار کلام اشاره شده است و به دو سوال پاسخ داده شده: اول این که «چرا خداوند آیات سوم و پنجم سورهی کافرون را تکرار کردهاست؟» و دوم این که «تکرار، چه پیامدهایی داشته است؟» با مقایسه دیدگاههای تفسیری امامیه و اهل سنت، بررسی دلایل روایی و شان نزول به این نتیجه دست یافتهایم که عمده دلیل تکرار در این سوره، تأکید، جهت فهماندن به پیشنهاد دهندگان و ایجاد یک نوع صف بندی بین پیامبر(ص) و کفار است که هیچ سازش و مداهنه ای تا ابد در این مورد، وجود ندارد و تکرار آیات، دلالت بر این دارد که پرستش نوبتی خداوند متعال و بت ها، اکیدا محال دانسته شده است.https://www.olomquran.ir/article_113184_fb7477df25bced485e33bd60164278a4.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173620190220Comparative study of the differences between Al-Mizan and Tasnim's interpretations in the field of vocabulary with emphasis on the case study of five wordsبررسی تطبیقی مواضع اختلافی تفسیر المیزان و تسنیم در حوزه واژگانی با تأکید بر مطالعه موردی پنج واژگان107132113185FAعظیم عظیم پورJournal Article20181120Al-Mizan and Tasnim are two valuable interpretations of the contemporary era that have been presented to the Islamic society by Professor Allameh Tabatabai and his prominent and educated student, Ayatollah Javadi Amoli. Studies show that there is no fundamental difference in the interpretation of Al-Mizan and Tasnim, but in situations such as the lexical concept, the pronunciation of words or the determination of examples in some words, there are differences, which help the researcher to understand the verses, resolve the differences or choose the right position. In the present study, the conflicting positions of Al-Mizan and Tasnim's commentaries on the five words of the controversial cases have been compared and with scientific reasons, the best view has been selected to achieve a better understanding of the Qur'an. "Al-Jamal" in Al-aaraf / 40, "Sri'a" in Maryam / 24, "Oloof" in Al-baqarah / 243, "Waredoha" in Maryam / 71 and "Ma" in Yasin / .35.تفسیر المیزان و تسنیم، دو تفسیر گرانسنگ دوران معاصر است که از استاد علامه طباطبایی و شاگرد برجسته و فرهیخته ایشان، آیت الله جوادی آملی، به جامعه اسلامی ارایه شده است. بررسیها نشانگر آن است که اختلاف مبنایی در تفسیر المیزان و تسنیم، وجود ندارد؛ ولی در مواضعی همانند مفهوم واژگانی، نقش اعرابی یا تعیین مصداق در برخی واژگان، اختلافاتی وجود دارد که پژوهشگر را در دستیابی به فهم درست آیات، رفع اختلاف و یا انتخاب موضع درست، یاری میکند. در پژوهش پیشرو، مواضع اختلافی تفسیر المیزان و تسنیم در پنج واژگان موارد اختلافی؛ "الجمل" در اعراف/40، "سریّا" در مریم/24، "الوف" در بقره/243، "واردها" در مریم/71 و"ما" در یس/35-"مَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ" - مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است و با دلایل علمی، نظر برتر جهت دستیابی به فهم بهتر قرآن، انتخاب شده است.https://www.olomquran.ir/article_113185_193c222238795f100a03da2aba40847b.pdfدانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،مطالعات تفسیر تطبیقی2476-53173620190220Evaluation of Ibn Ashour and Allameh Tabatabai's interpretive criteria in determining the Meccan or Medina(Maki &Madani) of the surah Al-Insanارزیابی معیارهای تفسیری ابن عاشور و علامه طباطبایی در تعیین مکی یا مدنی بودن سورۀ انسان133158113186FAمحمد فراهانیمحسن خاتمیعلوم قرآن و حدیث؛ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ تهرانJournal Article20181029Awareness of the Meccan and Medina(Maki&Madani) verses and chapters of the Qur'an has a great effect on understanding the Qur'an and explaining the divine concepts. Attention to learning this knowledge and proposing new ideas or re-reading them has long been noteworthy, as the Qur'an and scholars have always emphasized the role of this debate in understanding the Qur'an, but beyond that, in practice, the commentators have not always agreed on whether the surahs are Meccan or Medina. Surah Al-Insan is one of the most controversial Surahs of the Scholars, which is a serious challenge for commentators due to the existence of some seemingly contradictory statements. In such a way that each of them, by relying on the presuppositions and relying on the factors influencing the determination of whether the surah is Meccan or Medina, has presented their opinions, sometimes in a dogmatic and sometimes probable way. The aim of the present article is to analyze and evaluate the interpretive views and criteria of Ibn A'ashur and Allameh Tabatabaei in choosing the view of Mecca or Medina being Surah Al-insan, which has been done by paying attention to ancient historical reports as well as historical semantics, vocabulary and studies of Semitic languages. The result of this attitude is the possibility of exceptions in the Al-insan chapter and the fact that the main part of this surah was revealed in Medina.آگاهی از مکی و مدنی بودن آیات و سورِ قرآن، تأثیر به سزایی در فهم قرآن و تبیین مفاهیم الهی دارد. اهتمام در فراگیری این دانش و طرح نظرات نوین یا بازخوانی آنها از دیرباز درخور توجه بوده، به طوری که قرآن پژوهان همواره به نقشآفرینی این بحث در فهم قرآن، تأکید داشتهاند. اما فراتر از آن در مقام عمل، مفسّران در تعیین مکی یا مدنی بودن سورهها، هم داستان نبودهاند. سورۀ «انسان» از جمله سورههای مورد مناقشۀ دانشوران بوده که به علت وجود برخی گزارههای به ظاهر متعارض، چالشی جدی در میان مفسران محسوب میشود؛ بهطوری که هر یک با تکیه بر پیشفرضها و تمسک به عوامل مؤثر در تعیین مکی یا مدنی بودن سوره، آرای خویش را گاه به صورت جزمی و گاه احتمالی مطرح نمودهاند. اهتمام نوشتار حاضر تحلیل و ارزیابی دیدگاهها و معیارهای تفسیری ابن عاشور و علامه طباطبایی در گزینش قول به مکی یا مدنی بودن سورۀ انسان است که از خلال توجه به گزارشهای تاریخی کهن و نیز مباحث معناشناسی، تاریخی، ریشهیابی واژگان و مطالعات زبانهای سامی، صورت گرفته است. ثمرۀ این نگرش، امکان وجود مستثنیات در سورۀ انسان و مدنی بودن بخش عمدۀ این سوره است.https://www.olomquran.ir/article_113186_708c56b980cbdd3da576bb41aebd449d.pdf