@article { author = {akhavanmoghaddam, zohreh and nabavi, seyed majid and saadati, razieh}, title = {A Comparative Study of The Types of Monotheism and the Question of God's See from the Considers of Allameh Tabataba'i and Shanqiti}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {9-27}, year = {2020}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {Muslims do not disagree on the principle of tawhid and some of its aspects, but there are disagreements about some issues of monotheism, allameh Tabataba'i and Shanqiti are two contemporary exegetes who have written their interpretations in the Qur'an in the qur'an, despite the existence of common shares, there are disagreements between these two exegetes in the field of monotheism and view. The method of collecting materials in this research is library and the research method is descriptive and comparative. After studies, it was found that both exegetes have many shares in many monotheistic issues, but in the field of god's attributes, he believes in physicality and carries attributes on the apparent meaning, while Allama believes that god's physicality is against the Qur'an and reason. It is also a way of seeing God in the hereafter, but allamah believes that it is impossible to see God in this world and in the hereafter.}, keywords = {Allameh Tabataba'i,Shenqiti,Tohid,Royat,comparative study}, title_fa = {بررسی تطبیقی اقسام توحید و مسئله رویت خدا ازمنظر علامه طباطبایی و شنقیطی}, abstract_fa = {مسلمانان در اصل توحید و برخی شئون آن اختلافی ندارند اما در برخی مسائل توحید اختلافاتی وجود دارد علامه طباطبایی و شنقیطی دو مفسر معاصر هستند که هردو تفسیر خود را به روش قرآن به قرآن نگاشته اند علی رغم وجود اشتراکات، اختلافاتی میان این دو مفسر در حوزه توحید و رویت وجود دارد این نگارش به بررسی اشتراکات و اختلافات علامه و شنقیطی در حوزه توحید می‌پردازد.روش جمع آوری مطالب در این تحقیق کتابخانه ای بوده و روش تحقیق توصیفی و تطبیقی می‌باشد.پس از بررسی‌ها مشخص شد که هر دو مفسر در بسیاری از مسائل توحیدی اشتراکات فراوانی دارند اما شنقیطی در حوزه صفات خدا، قائل به جسمانیت است و صفات را بر معنای ظاهری حمل می‌کند درحالیکه علامه جسمانیت خدا را مخالف قرآن و عقل می‌داند. همچنین شنقیطی قائل به رویت خدا در آخرت است اما علامه رویت خدا را در دنیا و آخرت محال می‌داند.}, keywords_fa = {علامه طباطبایی,شنقیطی,توحید,رویت,بررسی تطبیقی}, url = {https://www.olomquran.ir/article_141526.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_141526_b439ec73982694f26cbfdb7b08925b5f.pdf} } @article { author = {فراهانی, محمد and ahmadi, nima}, title = {Comparative analysis of zakat in the interpretation of the two parties (A brief look at the meaning of Zakat and verse 60 of Sura Tawbah)}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {28-42}, year = {2020}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The supreme philosophy of zakat and its other branches (charity, almsgiving, etc.) has been stated by the Holy Qur'an that it is the growth and purity of society in the light of avoiding the danger that some may monopolize their wealth and keep it among themselves. And the result is the increasing wealth of a certain class and the increase of poverty in the majority of the society, which after a while, social anomalies such as murder and hatred towards the capitalists, theft, etc. appear in the society. The present study deals with the issue of Zakat with a brief look and comparison among the commentators of the two sects and points out some of their differences and commonalities in this regard. In general, the commentators of the Islamic sect mention the four meanings of growth and development, purity and purity, obligatory religious zakat, and almsgiving and charity in their interpretation of zakat and its derivatives. He also has a connection with verse 60 of Surah Tawbah, which is known as the verse of Zakat - and God has mentioned the guilds of Zakat in the mentioned verse - with disagreements such as about the poor and the needy, the share of the perpetrators and the component of hearts and examples for the sake of God. This article, after providing a comprehensive definition of the interpretation of the two sects for each of the guilds, deals with the differences.}, keywords = {Zakat,Almsgiving,Sects,interpretation,Surah Tawbah}, title_fa = {واکاوی تطبیقی زکات در تفسیر فریقین (نگاهی اجمالی به مفهوم زکات و آیه 60 سوره توبه)}, abstract_fa = {فلسفه عالی زکات و سایر شقوق آن از جمله: صدقه، انفاق و... توسط قرآن کریم بیان شده  است. قرآن زکات را، مایه­ی رشد و پاکی جامعه می­داند. این مهم در صورتی است که مبادا عده­ای مال را، در انحصار خود درآورده و پیوسته در میان خود نگه دارند و نتیجه آن ثروتمندی روز افزون قشری خاص و افزایش فقر در اکثریت جامعه باشد. در نتیجه، پس از مدتی ناهنجاری­های اجتماعی از جمله: قتل و کینه نسبت به سرمایه داران، دزدی و... در جامعه پدیدار شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تطبیقی، با نگاهی اجمالی بین مفسران فریقین به مسئله زکات پرداخته است و به برخی افتراقات و اشتراکات آنها در این زمینه اشاره می­نماید. به طور کلی مفسران فرق اسلامی از چهار معنای رشد و نمو، طهارت و پاکی، زکات واجب شرعی و انفاق و صدقه؛ در تفسیر خود برای زکات و مشتقات آن نام می­برند. همچنین این مقاله، به  اختلاف­نظرهایی که مفسران در رابطه با آیه 60 سوره توبه، درباره­ی مصادیق فقیر و مسکین، سهم عاملین و مولفه­ی قلوب و مصادیق فی سبیل الله دارند، پرداخته است.}, keywords_fa = {زکات,انفاق,فریقین,تفسیر,سوره توبه}, url = {https://www.olomquran.ir/article_141544.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_141544_2b56dc7b30f92edfdaa891e53133f957.pdf} } @article { author = {کریمی نیا, محمد مهدی and shams, zahra and ansari, mojtaba}, title = {Characteristics of an ideal moral society from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {43-63}, year = {2020}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {AbstractMan is a social being and has an inseparable connection with society on an ongoing basis. To maintain the health of social relations by having social ethics and an ideal moral society, it is necessary to explain the goals, pillars and ideal characteristics of this moral society. In the present article, by descriptive-analytical method, Allameh Javadi Amoli's views on the goals and pillars of this desirable society are explained and then each of these characteristics is presented with narrative arguments presented in Allameh's views. According to Allameh Javadi Amoli, a society that is called a desirable society, with the implementation of laws and rules and under competent leadership in society, the communication of its members will be peaceful and ethical. Such a society has important characteristics such as: Islamic economics, unity, central justice, enjoining the good and forbidding the evil, piety and social ethics.}, keywords = {social ethics,desirable,Javadi Amoli,Characteristics}, title_fa = {ویژگی‌های جامعه اخلاقی ایده آل از منظرآیت الله جوادی آملی}, abstract_fa = {انسان موجودی اجتماعی است و به صورت مستمر با اجتماع، ارتباطی جدایی ناپذیر دارد. حفظ و سلامت این روابط، در سایه سار اخلاق اجتماعی و جامعه اخلاقی ایده­آل، مستلزم تبیین اهداف و ارکان و ویژگی­های ایده­آل برای این جامعه اخلاقی است. در نوشتار حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، آراء علامه جوادی آملی در زمینه­ی اهداف و ارکان این جامعه مطلوب تبیین شده و سپس هریک از این ویژگی­ها، با براهین نقلی مطرح شده در نظرات علامه، مطرح شده است. از منظر علامه جوادی آملی، جامعه­ای که تحت عنوان جامعه مطلوب خوانده می­شود، با اجرای قوانین و ضوابط و تحت رهبریت صالح در جامعه، ارتباطات اعضای آن به صورت مسالمت­آمیز و همراه با اخلاق صورت خواهد گرفت. چنین جامعه­ای دارای ویژگی­هایی مهم همچون: اقتصاد اسلامی، وحدت، عدالت محوری، امر به معروف و نهی از منکر، تقوا و اخلاق اجتماعی است.}, keywords_fa = {اخلاق اجتماعی,مطلوب,جوادی آملی,ویژگی ها}, url = {https://www.olomquran.ir/article_141553.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_141553_cfcdac39110208efe7a7b6480cbfa57f.pdf} } @article { author = {khani oushani, leila and sedighi, zahra}, title = {Comparative study of verses 83-81 of Surah Al-Imran Among the interpretations of Majma 'al-Bayan, Al-Mizan and Tasnim}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {64-77}, year = {2020}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {Comparative studies have been considered in the present century, because in this type of studies, the advantages and disadvantages of theories are revealed. The present study, in order to obtain the differences and commonalities of the three interpretations of Majma 'al-Bayyan, Al-Mizan and Tasnim, verses 83-81 of Surah Al-Imran in a descriptive-analytical and comparative method from the point of view of three commentators, namely Sheikh Tabarsi, Allameh Tabatabai and Ayatollah Javadi Amoli examines. In this research, first Surah Al-Imran and the mentioned interpretations are introduced and then the commentators' opinions about verses 81-83 of Al-Imran are compared with each other. The results of the article indicate that; While all three commentators have tried to interpret the verses that are in the same context, in one section and not separately, there is also a parallel between the comments of the commentators. Also, one of the best ways to deeply understand the verses of the Holy Quran and the influence of the divine verses in the heart and soul, is to use comparative interpretation.}, keywords = {Surah Al-Imran,Al-Mizan,Tasnim,Majma 'al-Bayyan,Comparative Studies}, title_fa = {بررسی مقارنه‌ای آیات 83-81 سورۀ آل‌عمران، میان تفاسیر مجمع‌البیان، المیزان و تسنیم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور دست­یابی به موارد اختلاف و اشتراک سه تفسیر مجمع­البیان، المیزان و تسنیم، آیات 83-81 سوره­ی آل­عمران را به روش توصیفی- تطبیقی از دیدگاه سه مفسّر یعنی شیخ طبرسی، علامه طباطبایی و آیت­الله جوادی آملی، مورد بررسی قرار می­دهد. مطالعات تطبیقی یا مقارنه­ای، در قرن حاضر مورد توجه قرار گرفته است، زیرا در این نوع بررسی­ها، محاسن و معایب نظریه­ها آشکار می­گردد. همچنین یکی از بهترین راه‌ها، جهت فهم عمیق آیات قرآن­کریم و نفوذ مراد آیات الهی در دل و جان، بهره­بردن از تفسیر تطبیقی است. بنابراین ضرورت چنین پژوهش­هایی روشن است. در این پژوهش، ابتدا سوره­ی آل­عمران و تفاسیر مورد نظر معرّفی می­شوند و سپس آیات مربوطه از هر سه تفسیر مورد توجّه قرار گرفته و نظریات مفسّران با یکدیگر مقایسه و تطبیق داده خواهند شد. نتایج مقاله حاکی از آن است؛ ضمن اینکه، هر سه مفسر سعی کرده­اند آیاتی را که در یک سیاق‌اند، در یک بخش تفسیر کنند، بین نظرات مفسرّان هم‌سویی دیده می­شود.}, keywords_fa = {سوره‌ی آل‌عمران,المیزان,تسنیم,مجمع‌البیان,مطالعات تطبیقی}, url = {https://www.olomquran.ir/article_141578.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_141578_197611c1c90a047fdf33c4621efe4566.pdf} } @article { author = {yousefi, maryam}, title = {A Comparative Study of the Interpretation of Verse 79 of Surah An-Nisa 'in Attributing Evil to God, from the Perspective of Ayatollah Javadi Amoli and Fakhr Razi}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {78-93}, year = {2020}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The issue of attributing evil and goodness to God is considered as a branch of the issue of predestination and free will; Therefore, lack of proper knowledge of it causes fundamental misunderstandings in the beliefs of each person. The present article, with a descriptive-comparative method, seeks to answer the question of the concept of evil and how it is attributed to God from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli and Mr. Fakhr Razi. In some verses, such as: verse 78 of Surah An-Nisa ', good and evil are mentioned by God; But in some other verses, the Qur'an distinguishes between the two and considers the good from God and the evil from man; For example: in verse 79 of Surah An-Nisa 'which we are discussing in this article. The result is that, according to Ayatollah Javadi Amoli, all goodness and evil are from God Almighty, and since God is the source of all goodness and mercy, goodness is not only from God but also from God. But evil is only from God (مِن عِندِالله); (78 / An-Nisa '), but not from God Almighty; Rather, the immediate cause is the actions of man himself. While Fakhr-e-Razi, by accepting the view of "Kasb", considers the attribution of good and evil to God as real and considers the documents of evil to man as "observance of politeness" or "denial inquiry".}, keywords = {miracle,verse 79 of Surah An-Nisa ',attribution of evil to God,Ayatollah Javadi Amoli,Fakhr Razi}, title_fa = {بررسی تطبیقی تفسیر آیه 79 سوره نساء در انتساب شرور به خداوند، از دیدگاه آیه‌الله جوادی آملی و فخر رازی}, abstract_fa = {مسئله­ی انتساب شرور و حسنات به خداوند، به نوعی از فروع مسئله جبر و اختیار محسوب می­شود؛ لذا عدم آگاهی صحیح از آن، موجب کج فهمی­های بنیادی، در اصول اعتقادی هر فرد می­شود. نوشتار حاضر، با روش توصیفی- تطبیقی، درصدد پاسخ به سؤال از مفهوم شر و نحوه انتساب آن به خداوند از منظر آیت­الله جوادی آملی و جناب فخر رازی است. در برخی از آیات از جمله: آیه 78 سوره نساء، حسنات و سیئات از جانب خدا بیان شده است؛ اما در برخی از آیات دیگر، قرآن میان این دو تفکیک قائل شده و حسنات را از جانب خدا و سیئات را از جانب انسان دانسته است؛ از جمله: در آیه 79 سوره نساء که مورد بحث ما دراین نوشتار می­باشد. نتیجه حاصله چنین است که، از منظر آیه الله جوادی آملی، همه خیرات و شرور از نزد خدای سبحان است و از آنجا که خداوند منشأ هر خیر و رحمتی است، خیرات نه تنها از نزد خداست بلکه از خدا نیز هست. ولی شرور فقط از نزد خداست (مِن عِندِالله)؛ ( 78/نساء)، اما از خدای متعال نیست؛ بلکه سبب قریب آن، اعمال خود انسان است. در حالی که فخر رازی، با پذیرش دیدگاه کسب، انتساب حسنات و شرور به خداوند را حقیقی می­داند و اسناد شرور به انسان را، از باب «رعایت ادب» و یا «استفهام انکاری» می­پندارد.}, keywords_fa = {اعجاز,آیه 79 سوره نساء,انتساب شروربه خدا,آیت الله جوادی آملی,فخر رازی}, url = {https://www.olomquran.ir/article_141582.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_141582_6d9c5c224219170e95e51439837ed209.pdf} } @article { author = {Molaiipoor, Sareh}, title = {Comparative interpretation of the verses of "Mawdat and Oli al-Amr" from the point of view of Allameh Tabatabai, Fakhr Razi and Alusi}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {5}, number = {1}, pages = {94-118}, year = {2020}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The present article, with a descriptive-comparative method, seeks to examine the views of Allameh Tabatabai and Fakhr Razi and Alusi in the interpretation of the verses of "Mawdat and Oli al-Amr". In verse 23 of the Shura, " Mawdat" is love accompanied by obedience. According to these three commentators, the " Mawdat" of the Ahl al-Bayt (AS) is one of the principles of religion; Because this " Mawdat" causes obedience to the Ahl al-Bayt (AS) and a means to continue the work of the mission of the Prophet (PBUH). It will also be the best factor in the unity of the Muslims of the world. According to the verse "Oli al-Amr", obedience to the words, behavior and approval of the Prophet is during obedience to God, and in the continuation, the application of the word "command" proves the infallibility of the "Oli al-Amr" and indicates the necessity of obedience to him. In the Shiite view, obedience to the "Oli al-Amr" encompasses all aspects of sovereignty, including political, social, and judicial sovereignty. But Sunni commentators differ greatly in determining the meaning of the "Oli al-Amr". Hence the example of it; Rulers, warlords, religious scholars and jurists are considered to be righteous caliphs and people of authorized to loose and to bind. According to Fakhr al-Razi, the family of Muhammad is the same as the five members of the "Aale Abba", and to prove this point, he cites the narrations attributed to the Prophet (PBUH) and the Imams (AS). But Alusi considers the addressees of the verse "Mowdat" to be the Quraysh and the relatives of the Prophet (PBUH). According to Fakhr Razi and Alusi, the verse "Oli al-Amr" proves the authority of "Qiyas" and Shari'a arguments (book, tradition, consensus and Qiyas).}, keywords = {Mowdat verse,the verse "Oli al-Amr",Qorba,Mowdat}, title_fa = {تفسیر تطبیقی آیات مودّت و اولی الامر از دیدگاه علامه طباطبایی و فخررازی و آلوسی}, abstract_fa = {مقاله حاضر، با روش توصیفی- تطبیقی، درصدد بررسی آراء علامه­ طباطبایی و فخر رازی و آلوسی در تفسیر آیات مودّت واولی­الامر است. در آیه 23 شوری، مودّت عبارت از محبت توأم با اطاعت است. از منظر این سه مفسر، مودّت اهل بیت (ع) جزء اصول دین به شمار می­رود؛ زیرا این مودت، سبب پیروی از اهل بیت (ع) و وسیله­ای برای تداوم کار رسالت پیامبر(ص) می­شود. همچنین بهترین عامل وحدت مسلمانان جهان خواهد بود. طبق آیه اولی­الامر، اطاعت از قول، فعل و تقریر پیامبر در طول اطاعت از خداوند قرار گرفته و در ادامه نیز اطلاق صیغه امر، عصمت اولی­الامر را ثابت کرده و بر وجوب اطاعت از ایشان دلالت می­نماید. در نگاه شیعه، اطاعت از اولی­الامر، همه­ی شئون حاکمیت از جمله: حاکمیت سیاسی، اجتماعی و قضایی را دربرمی­گیرد. اما مفسران اهل سنت در تعیین مصداق اولی الامر اختلاف نظر فراوانی دارند. ازاین رو مصداق آن را؛ حاکمان، فرماندهان جنگ، عالمان دین و فقیهان، خلفای راشدین و اهل حل و عقد دانسته­اند. از نظر فخر رازی، آل محمد، همان پنج تن آل­­عبا هستند و برای اثبات این موضوع، به روایات منسوب به پیامبر(ص) و ائمه (ع) استناد می­کند. اما آلوسی مخاطب آیه مودت را قریش و خویشاوندان پیامبر(ص) می­داند. از نظر فخر رازی و آلوسی، آیه اولی الامر، حجیت قیاس و ادله شرعیه (کتاب، سنت، اجماع و قیاس) را به اثبات می­رساند.}, keywords_fa = {آیه مودت,آیه اولی الامر,قربی,مودت}, url = {https://www.olomquran.ir/article_141583.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_141583_10f3e937a92faf107c141bec563ba7b6.pdf} }