@article { author = {}, title = {A Comparative Study of the Viewpoint of "Self-actualization" from the Holy Quranic Viewpoint and Humanistic Psychology with an Emphasis on the Model of Abraham Maslow}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {2}, number = {3}, pages = {7-28}, year = {2017}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {Psychologists of the humanistic school, especially Abraham Maslow, have set the pivotal goal of achieving self-actualization, for providing "the various needs of mankind in its different levels". The Holy Quran which introduces the purpose of the creation of the jinn and mankind as worship and servitude of Allah, “I have not created mankind and jinn except to worship me. (ADH-DHARIYAT: 51, 56)”, according to the four-dimensional structure of the human body, mind, psyche, and spirit, in addition to providing the various physical and emotional needs that are in fact the needs of his belongings, has recognized humans an intimate creature, psychologically. It has introduced him only mentally in need of the Allah: “Oh people, it is you who are in need of Allah. He is the rich, the praised. (FATIR: 35, 15)”. Accordingly, the basic factors of self-actualization of humans has been recognized as faith, citation of Allah, and His Servitude by the Holy Quran. This paper, by descriptive and analytical method, comparatively, has investigated the comparative analysis of opinions in two areas of humanistic interpretation and psychology. It concludes that, although convergence, but there are significant commonalities among the characteristics of self-actualizers according to Maslow’s viewpoint and the revelation signs, the Islamic teachings are different of both quantitative and qualitative orientation with Maslow indicators. Therefore, it can be said that the Maslow’s viewpoint has quantitatively lacks comprehensiveness, and based on the revelation teachings, it has a defect in the realm of the extent in relation to the transcendental part of human; so they don’t play a role in providing the needs and forging self-actualization in human on meeting the basic needs of man by believing in Allah.}, keywords = {Quran,self-actualization,Humanistic Psychology,Abraham Maslow}, title_fa = {بررسی تطبیقی دیدگاه «انسان خودشکوفا» از دیدگاه قرآن کریم و روانشناسی انسانگرا با تاکید بر مدل آبراهام مزلو}, abstract_fa = {روانشناسان مکتب انسانگرا به ویژه آبراهام مزلوAbraham Maslow)) محور اساسی رسیدن به خود شکوفایی را، تامین «نیازهای گوناگون انسان در مراتب مختلف آن« قرار داده‌اند، قرآن کریم که هدف از خلقت جن و انسان را عبادت، عبودیت و بندگی خداوند معرفی می‌نماید: ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ﴾(ذاریات / 56)، با عنایت به ساختار چهار ساحتی جسم، ذهن ، روان و روح انسان، افزون بر تأمین نیازهای گوناگون فیزیکی و عاطفی که در حقیقت نیازهای متعلقات اوست، آدمی را از نظر روانی، موجودی خودبسنده دانسته، او را از نظر روحی تنها نیازمند حضرت حق شناسانده است: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ (الفاطر/15) بر این اساس، عامل اساسی خودشکوفایی انسانها را ایمان، ذکر و بندگی می‌شناساند. این مقاله، با روش توصیفی، تحلیلی، به صورت مقایسه ای، به بررسی تطبیقی آراء در دو حوزه تفسیر و روانشناسی انسانگرا پرداخته، این یافته را مدلل می‌سازد که اگر چه همگرایی، بلکه اشتراکات چشمگیری در میان ویژگی افراد خودشکوفا از دیدگاه مزلو با آیات وحیانی وجود دارد، ولی، آموزه های اسلامی از دو جهت کمی و کیفی، با شاخص های مزلو متفاوت است. بدین رو می‌توان گفت دیدگاه مزلو، از نظر کمی، دچار فقدان جامعیت و در خصوص بخش متعالی انسان، بر مبنای آموزه های وحیانی، دچار نقص در حوزه مراتب است؛ بدان رو که با تامین نیاز اساسی انسان به وسیله ایمان به خداوند، این مراتب در تامین نیازها و زمینه سازی برای خودشکوفایی در انسان، هیچ نقشی ایفا نمی کند. }, keywords_fa = {قرآن,خودشکوفایی,روانشناسی انسانگرا,آبراهام مزلو}, url = {https://www.olomquran.ir/article_84458.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_84458_7adcd866583ad61b38306ba1efec00cf.pdf} } @article { author = {}, title = {A Comparative Study of why the Holiness Jesus’s (AS) name is called “the word of Allah” in the Holy Quran and the New Testament}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {2}, number = {3}, pages = {29-47}, year = {2017}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The vocabulary "word" has been used twenty-eight times in the Holy Qur'an, and several meanings are mentioned for it in the available interpretations, including the rule and promise of divine and the word of tawhid; one of which is Jesus (AS). Three verses are referred to Jesus (AS) as "the word of God". The commentators have ascribed various purposes for assigning this name to him, including his development and creation by the word "Be". In the New Testament, he is also called "word" or "logos". Among the gospels, the Gospel of John signifies Jesus Christ (AS) into the divine sight and creativity after His interpretation which is in line with the current trinity belief in Christians. While this view is completely different from the Quranic view about "the word of Allah”; the perception of the “word” is not the same in the gospels before John, but it is close to the Holy Qur'an's view.}, keywords = {Prophet Jesus (PBUH),the word of Allah,Logos,New Testament,Gospel of John}, title_fa = {بررسی تطبیقی «کلمة الله» نامیده شدن حضرت عیسی (علیه السلام) در قرآن و عهد جدید}, abstract_fa = {واژۀ «کلمه» بیست و هشت بار در قرآن کریم به کار رفته و در تفاسیر معانی متعددی برای این واژه ذکر شده است از جمله حکم و وعده الهی و کلمۀ توحید؛ یکی از این معانی و مصادیق حضرت عیسی (علیه السلام) است، در سه آیه از ایشان به «کلمۀ خداوند» یاد شده، مفسران برای اختصاص این نام به ایشان، وجوه مختلفی از جمله ایجاد و آفرینش ایشان به واسطۀ کلمۀ «کن» را ذکر کرده‌اند. در عهد جدید نیز وی «کلمه» یا «لوگوس» خوانده شده است؛ از میان اناجیل، انجیل یوحنا پس از تعبیر وی به کلمه جنبۀ الوهی و خالقیت به حضرت عیسی (علیه السلام) می‌بخشد و در راستای عقیدۀ تثلیث رایج در میان مسیحیان است، در حالی که این دیدگاه کاملاً با دیدگاه قرآن کریم دربارۀ «کلمة الله» بودن وی متفاوت است؛ برداشت از کلمه در اناجیل پیش از یوحنا نیز این‌گونه نیست بلکه به دیدگاه قرآن کریم نزدیک است. }, keywords_fa = {حضرت عیسی (علیه السلام),کلمة الله,لوگوس,عهدجدید,انجیل یوحنا}, url = {https://www.olomquran.ir/article_84459.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_84459_96c1ab72deb6f456bc0905c341ce9530.pdf} } @article { author = {}, title = {A simultaneous study of “AL-INSAN” chapter in both commentaries of “Al-Atyab Al-Bayan and Mafatyh Al-Ghayb}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {2}, number = {3}, pages = {49-74}, year = {2017}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The comparative studies have gained much attentions in this century, because the advantages and disadvantages of the theories are revealed in these types of reviews. The present article has tended to "Human Surah" to achieve differences and commonalities of the two commentaries, Atib Al-Bayan and Mafatih Al-Ghaib, since the views of both Shi'i and Sunnis interpreters are different regarding this chapter. The results of the article show that the Sunni commentators have spoken anomalously and it contradicts the weak narrations and doesn't have sufficient reasons to prove that the Surah is Makki. Fakhr Razi, too, has not shown fairness in expressing the descent dignity and he ignores the clear reasons he has already expressed. According to the Shi'a narratives, the Shi'i commentators believe that this Surah is Madani and it has a special descent status which is related to Ali (PBUH) and Sedigheh Tahereh and Hasanin (PBUH).}, keywords = {Human Surah,Atyab al-Bayan,Mafatih al-Gheib,Comparative Studies}, title_fa = {بررسی مقارنه ای سوره "انسان" در دو تفسیر "أطیب البیان" و "مفاتیح الغیب"}, abstract_fa = {مطالعات تطبیقی یا مقارنه ای در قرن حاضر مورد توجه قرار گرفته، زیرا در این نوع بررسی ها، محاسن و معایب نظریه ها آشکار می‌گردد.مقاله ی حاضر به منظور دست یابی به موارد اختلاف و اشتراک دو تفسیرأطیب البیان و مفاتیح الغیب، سوره ی انسان را مورد توجه قرار داده است؛ زیرا دیدگاه دو مفسر شیعه و سنی در این سوره متفاوت است. نتایج مقاله حاکی از آن است که مفسر سنی بعضاً به روایات ضعیف متمسّک شده و دلائل کافی برای اثبات مکّی بودن سوره ندارد. نیز در بیان شأن نزول سوره، فخر رازی گاه دلائل روشنی را که خودش بیان کرده، نادیده می‌گیرد. مفسر شیعی با توجه به روایات شیعه، سوره را مدنی و شأن نزول آن را خاص می‌داند که درباره ی علی )علیه السلام( و صدیقه ی طاهره و حسنین (علیهما السلام) است.}, keywords_fa = {سوره انسان,أطیب البیان,مفاتیح الغیب,مطالعات تطبیقی}, url = {https://www.olomquran.ir/article_84460.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_84460_19e31d3c99a20ca3a9674b1698341d78.pdf} } @article { author = {}, title = {The story of Thamud tribe in the Holy Quran and the contemporary geographical findings}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {2}, number = {3}, pages = {75-97}, year = {2017}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {According to the teachings of the Holy Quran, the knowledge of status of the past generations is necessary for learning experiences in some divine verses in order to achieve a conscious life. According to the historical traditions and texts, the geographic area of Saudi Arabia has long been the tribe's housing, some of which has been destroyed during the events. The Thamud tribe is one of those tribes which is mentioned in the history of this land. The main objective of this article is, “what is the opinion of the Quran about the people of Thamud?” and “where is their abode according to the current geography of the land?” The Holy Quran usually has spoken very briefly about these people and has often referred to them amongst the story of Noah (PBUH) and Prophet Ibrahim (PBUH) or after the Aad people. Based on the remnants of them and the remarks of some of the Quran commentators and researchers, the Thamud people had lived in the north of the Arabian Peninsula. This article points out destiny of the Thamud in Quran and their beliefs, the Camel of Hazrat Saleh (AS) and the causes of their destruction. Finally it investigates the historical geography of the Land of Stone, ancient works, and comments of commentators on this subject.}, keywords = {quran Interpretations,Historical Geography,Hajr land,Hazrat Saleh,Thamud people}, title_fa = {داستان قوم ثمود در قرآن و یافته های جغرافیایی معاصر}, abstract_fa = {مطابق آموزه‌هاى قرآن کریم، شناخت و اطلاع از وضعیت اقوام گذشته برای عبرت‌آموزی در برخی از آیات الهى به ‌منظور دستیابى به یک زندگى آگاهانه لازم است.براساس روایات و متون تاریخى، منطقه جغرافیایى عربستان، از زمان‌هاى گذشته مسکنِ قبایل زیادى بوده، که برخى از آنان در طى حوادث نابود گردیده‌اند. یکی از قبایلی که در تاریخ این سرزمین از آن نام ‌برده شده، قوم ثمود است مسئله اصلی نگارش پیش رو این است که نظر قرآن درباره قوم ثمود چیست و محل زندگی آن ها طبق جغرافیای کنونی زمین، کجاست؟ قرآن کریم معمولا درباره این قوم به ‌اختصار سخن گفته و غالباً بین قصه حضرت نوح (علیه السلام) و حضرت ابراهیم (علیه السلام) و پس از قوم عاد از آن ها یاد کرده است. بر اساس آثار باقی‌مانده از آن‌ها و اشارات برخی مفسران و قرآن پژوهان می‌توان گفت‌که قوم ثمود در شمال شبه ‌جزیره عربستان زندگی می‌کردند. این نگارش به ثمود در قرآن و اعتقادات آنها و شتر حضرت صالح و عوامل هلاکت آنان اشاره می‌کند سپس به بررسی جغرافیای تاریخی سرزمین حجر و آثار باستانی به جامانده از آن، و نظرات مفسران در این باره می‌پردازد.}, keywords_fa = {تفاسیر قرآن,جغرافیای تاریخی,سرزمین حجر,حضرت صالح (علیه‌السلام),قوم ثمود}, url = {https://www.olomquran.ir/article_84462.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_84462_1d0544735583465b51a12fd2098d9a07.pdf} } @article { author = {}, title = {Analytical critiques of some Isra'iliyyats on the Holiness Dawood’s (AS) life according to the Holy Quran}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {2}, number = {3}, pages = {99-125}, year = {2017}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = {The existence of some false narrations called the Isra'iliyyats on those verses of the Holy Qur'an, which portray the prophets and prophecies of the Prophet as a model of complete humanity, have more destructive effects than other verses of the Qur'an. Since it not only causes some misunderstanding and deviation from the noble religion of Islam, it also will result in the lack of a proper use of the applied patterns introduced in the Holy Qur'an. These narratives, which are often aimed to destroy the infallibility of the great prophets, ultimately play a fundamental role to ruin the patterns and civilization of Islam, and are to disrupt social development and propagations of religion. In this article, some of the Isra'iliyyats about the life and conduct of one of these divine prophets has been analyzed using a critical approach, firstly, to draw a comprehensive pattern of his personality as a perfect man's examples. Secondly, a rational-Quranic method is used to criticize the narratives (traditions), based on the theory of the supply of traditions on the Holy Qur'an. The explanation of the necessity of such research is the silence of some commentators quoting these narratives and drafting of weak arguments in their critique, which still leaves room for the restoration of these traditions. In this study, the fake and Isra'iliyyat accounts of the life of Prophet Solomon (AS) have been criticized by the Quranic intellectual approach.}, keywords = {Prophet Solomon (AS),Israel,critique of hadith,supply of hadiths on the Quran}, title_fa = {تحلیل انتقادی روایات اسرائیلی پیرامون زندگی حضرت سلیمان(ع) بر مبنای قرآن کریم}, abstract_fa = {وجود برخی روایات جعلی موسوم به اسرائیلیات ذیل آن دسته از آیات قرآن کریم که سیره و سلوک انبیاء و اولیاء الهی را به عنوان الگوی کامل انسانیّت ترسیم می‌نمایند، اثرات تخریبی بیشتری نسبت به دیگر آیات قرآن دارد، چرا که فراتر از اینکه باعث کج فهمی و انحراف از دین مبین اسلام می‌شود، موجبات عدم استفاده از الگوی کاربردی معرفی شده در قرآن کریم را نیز فراهم می‌آورد. این روایات که غالباً عصمت آن بزرگواران را نشانه گرفته، در نهایت نقشی بنیادین در تخریب الگوسازی و تمدن سازی دین مبین اسلام داشته و فرایندهای اجتماعی گسترش و تبلیغ دین را مختل می‌نماید. در این مقاله، برخی روایات اسرائیّلی پیرامون سیره زندگانی و سلوک مدیریتی یکی از انبیاء الهی با رویکردی نقادانه مورد تحلیل قرار گرفته تا اولاً؛ الگویی جامع از شخصیت یکی از نمونه های انسان کامل را ترسیم نماید، و ثانیاً؛ روش نقد عقلی _ قرآنی روایات را بر مبنای نظریه عرضه روایات بر قرآن کریم، تئوری سازی نماید. آنچه ضرورت چنین پژوهش هایی را تبیین می‌کند، سکوت برخی از مفسرین به هنگام نقل این روایات و طرح ادلّه ضعیف در نقد آنها می‌باشد که همچنان راه را برای ابقاء این روایات باز گذاشته است. در این پژوهش روایات جعلی و اسرائیلی پیرامون زندگی حضرت سلیمان(ع) با رویکردی عقلی ـ قرآنی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.}, keywords_fa = {حضرت سلیمان(ع),اسرائیلیّات,نقد حدیث,عرضه حدیث بر قرآن}, url = {https://www.olomquran.ir/article_84464.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_84464_bb7d30efb1fc3579248c52ca2b142b7e.pdf} } @article { author = {}, title = {Misdeems on Holiness YUNUS (AS) in Fariqain’s Commentaries Replies and strategies}, journal = {Comparative Studies of Quran}, volume = {2}, number = {3}, pages = {127-158}, year = {2017}, publisher = {university of science and quranic knowledge}, issn = {2476-5317}, eissn = {2676-3044}, doi = {}, abstract = { Infallibility of prophets of sin, the belief is that it is based on the consensus of the Muslims and it confirms many traditions. In the meantime, Shi'ite and Sunni interpretations given interpretive traditions and Quranic verses, some doubts have been raised about the personality of the Prophet Jonah. With the identification of response approach offered by commentators, is also addressed to evaluate and criticize them. This narrative approaches, intellectual, literary, historical and gestures and attention is paid to it. At the end of the similarities and differences between Shiite and Sunni commentators responses, noted that the most important of them are: the monopoly of some of the responses to the Shiite or Sunni, Shi'ite and Sunni commentators choose common approaches to assess the Shiite range of responses to the Sunni. At the end of the similarities and differences between Shiite and Sunni commentators responses, noted that the most important of them are: the monopoly of some of the responses to the Shiite or Sunni, Shi'ite and Sunni commentators choose common approaches to assess the Shiite range of responses to the Sunni.}, keywords = {The inalibityof the prophets,prophet Jonah (pbuh),comparative interpretation,Quranic doubts}, title_fa = {شبهات درباره حضرت یونس در تفاسیر فریقین؛ پاسخ ها و رویکردها}, abstract_fa = {عصمت پیامبران از گناه، از اعتقاداتی است که برخی مسلمان بر آن عقیده­اند و البته به روایات فراوانی استناد می‌کنند. در این میان تفاسیر فریقین با توجه به روایات تفسیری و آیات قرآن، شبهاتی را پیرامون شخصیت حضرت یونس (ع) مطرح کرده‌اند. پژوهش حاضر شبهات را گونه شناسی کرده و آنها را به ماثور و اجتهادی تقسیم کرده است و در تدوین شبهات، پنج شبهه به شبهات ماثور و دو شبهه به شبهات اجتهادی اختصاص پیدا کرده است. با شناسایی رویکرد پاسخ های ارائه شده توسط مفسران، به ارزیابی و نقد آنها نیز پرداخته شده است. این پژوهش به رویکردهای روایی، عقلی، ادبی، تاریخی و اشاری توجه کرده و به آن ها پرداخته است. در پایان نیز به تمایزات تفاسیر امامیه از تفاسیر اهل سنت در این شبهه اشاره کرده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که همانند قاطبه شیعه، ما نیز به عصمت پیامبران از گناه معتقدیم؛ اما در مورد اینکه پیامبران مرتکب خطا و اشتباه می‌شوند، باید گفت گرچه منعی در این موضوع وجود ندارد؛ ولی غالب اتدیشمندان شیعی آن را نمی­پذیرند. و پیامبران را معصوم از خطا و اشتباه نیز می‌دانند. برتری فراوانی پاسخ های تفاسیر شیعی نسبت به تفاسیر اهل سنت در ارائه پاسخ های با رویکرد عقلی و برتری فراوانی پاسخ های تفاسیر اهل سنت به تفاسیر شیعی در ارائه پاسخ های با رویکرد ادبی، وجه تمایز پاسخ های مفسران امامیه از اهل سنت است.}, keywords_fa = {عصمت پیامبران,حضرت یونس,تفسیر تطبیقی,شبهات قرآنی}, url = {https://www.olomquran.ir/article_84466.html}, eprint = {https://www.olomquran.ir/article_84466_9f38590891f7f5c0965ff16d9904ea20.pdf} }